نیروهای امینتی افغان مسوولیت‌های امنیتی ولایت غزنی را به عهده گرفت

مسوولیت‌های امنیتی ولایت غزنی و پایگاه‌های نیروهای خارجی در این ولایت طی مراسمی بصورت کامل به نیروهای افغانستان واگذار شد.

پروسه انتقال مسئولیت از شش ماه بدین سو در چند مرحله از نیروهای بین المللی به نیروهای امنیتی افغان در غزنی آغاز شده بود و روز گذشته مسئولیت تامین امنیت این ولایت به گونه کامل به نیروهای امنیتی افغان سپرده شد.n00070868-b

نزدیک به دو هزار نیروی امریکایی و پولندی به گونه مشترک در بخش های عمده تامین امنیت و بازسازی در مرکز و ولسوالی های ولایت غزنی فعالیت داشتند.

با این حال مقام های محلی ولایت غزنی از کارکردهای نیروهای امنیتی افغان اطمینان داده می گویند که نیروهای امنیتی کشور امنیت این ولایت را بهتر تامین خواهند کرد.

محمد علی احمدی، معاون والی غزنی به به خبگزاری افق گفت: ” نیروهای امریکایی و پولندی به گونه مشترک، مسئولیت تامین امنیت و بازسازی در این ولایت را به عهده داشتند”.

او گفت که روز گذشته مسوولیت تامین امنیت ولایت غزنی رسما به نیروهای امنیتی افغان واگذار شد.

به گفته آقای احمدی، نیروهای بین المللی و گروه بازسازی ولایتی ” پی آر تی ” سالانه 7 تا 8 میلیون دالر در بخش های معارف، زراعت و بازسازی در این ولایت به مصرف می رساندند.

در سه سال اخیر و در آستانه معرفی ولایت غزنی به حیث پایتخت تمدن و فرهنگ اسلامی، نیروهای پولندی پروژه های بازسازی خود را در مرکز این ولایت متمرکز ساخته بودند.

مقام های محلی ولایت غزنی نقش نیروهای پولندی را در بخش تامین امنیت، حکومت داری و تطبیق پروژه های بازسازی موثر عنوان کرد و می گوید پس از خروج این نیروها باورمندی نسبت به بازسازی از سوی دولت مرکزی وجود ندارد.

محمد علی احمدی می گوید که پروژه های زیادی در این ولایت به صورت نیمه کاره باقی مانده است.

به گفته احمدی، کم کاری های دولت مرکزی در قسمت بازسازی و تکمیل پروژه های باقی مانده باعث نگرانی آنان شده است.

معاون والی غزنی از دولت مرکزی می خواهد تا با رعایت اصل عدالت، به این ولایت توجه داشته باشد.

گفتنی است که غزنی در سال 2013 میلادی به به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته شد و حامدکرزی در جشنواره پایانی غزنی طی پیامی گفت که غزنی زین پس ولایت درجه دو نیست.

مطالب مرتبط