کار دو پروژه بزرگ خانه سازی دوباره آغاز می‌شود

مقام ها در وزارت شهرسازی و مسکن می گویند که قرارداد تکمیل دو پروژۀ بزرگ ساختمانی شهرک‌ رهایشی حکیم سنایی و بنایی را با شرکت‌های ساختمانی هیواد بگرام و سمیع‌الله فهیم برای بار دوم به امضا رسیده است.

سیدسعادت منصور نادری وزیر شهرسازی می گوید که قراردادها با این دو شرکت اصلاح شده و در متن جدید قیمت ها به نفع دولت و متقاضیان کاهش یافته است.

به گفته او، از شرکت های ساختمانی نیز تضمین های معتبری گرفته شده است.

b2b11190-a343-486d-b9ea-b671e7c4adad_w987_r1_s
سیدسعادت منصور نادری وزیر شهرسازی می گوید که قراردادها با این دو شرکت اصلاح شده و در متن جدید قیمت ها به نفع دولت و متقاضیان کاهش یافته است.

آقای نادری در نشست امضای این قراردادها به خبرنگاران گفت:« با تکمیل شدن این شهرک‌ها، بلاک رهایشی شامل ۳۷۸۰ باب آپارتمان، در اختیار تقاضاکنندگان گذاشته می‌شود و مبلغ بالغ بر ۱۱ میلیارد افغانی سرمایه‌گذاری خواهد شد.»

کار ساخت این دو شهرک در سال ۱۳۹۳ آغاز شده بود اما به دلیل مشکلات موجود در متن قرارداد و نیز مشکلات تخنیکی و اقتصادی این پروژه همچنان نیمه تمام مانده است.

به گفتۀ سعادت نادری، کم توجهی به حق دولت، نبود تضمین قوی از سوی شرکت‌های ساختمانی که آنها را ملزم به تکمیل پروژه نماید، قیمت ساخت و ساز غیرعادلانه، مشکل تخنیکی در دیزاین پروژه‌ها از مسایلی بود که سبب متوقف شدن کار پروژه‌های حکیم سنایی و بنایی گردیده بود.

وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان افزودکه از فردا، کار برای تکمیل شدن این پروژه‌های بزرگ آغاز میشود.

گفته شده است که هفتاد شرکت برای ساخت این دو شهرک همکاری می کنند و نیز حکومت افغانستان مبلغ۹۴۰ میلیون افغانی را در اختیار وزارت شهرسازی برای تکمیل این پروژه‌ها قرار داده است.

با این حال حاجی مسعود نمایندۀ شرکت ساختمانی در نشست امضای قرارداد گفت:« دو سال پیش زمانی که پروژه‌های ساختمانی ما در شهرک‌های ساختمانی حکیم‌سنایی و بنایی توقف یافت، در حالی که میلیون‌ها افغانی از بابت کار و خرید مواد ساختمانی در شهرک‌های مذکور مقروض بودیم، هیچ‌گونه امیدواری برای آغاز مجدد این پروژه‌ها نداشتیم.»

وزارت شهرسازی در حالی برای بار دوم اقدام به امضای قرار داد ساخت آپارتمان‎های انبوه کرده است که سال گذشته چندین رییس این وزارت به دلیل فسادهای گسترده مالی بازداشت و زندانی شدند.

مطالب مرتبط