فعالان مدنی: حکومت عاملان اصلی سقوط قندوز را شناسایی کند

شماری از فعالان مدنی و جوانان قندوز از حکومت وحدت ملی می‌خواهند که عاملان اصلی سقوط شهر قندوز و مناطق دیگر را شناسایی کند و به محاکمه بکشانند.

14627773_1292385590780405_1984406753_n

این فعالان مدنی امروز دوشنبه با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در شهر کابل، ضمن ستایش از عمل‌کرد نیروهای امنیتی،از حکومت وحدت ملی خواستار رسیدگی فوری به بیجا شدگان جنگ‌های اخیر در قندوز و مناطق دیگر کشور شدند.

این فعالان مدنی هشدار داده اند که اگر به این وضعیت رسیدگی نشود، فاجعه انسانی در قندوز رخ می‌دهد.

ناصر موسوی یکی از اشتراک کنندگان در این کنفرانس گفته است: حدود ۵۰ هزار نفر از باشندگان قندوز بیجا شده اند و فعلا در وضعیت نامناسب قرار دارند.

به باور آقای ناصری در قندوز نقض حقوق بشر صورت گرفته و باشندگان این شهر با مشکلات صحی، آب آشامیدنی و مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

فعالان مدنی در این کنفرانس تاکید کرده اند که حکومت مرکزی باید عاملان سقوط شهر قندوز و دیگر شهرها را پیدا کند و با فساد و تشکیلات خیالی نظامی مبارزه‌ی جدی کند.

نهادهای مدنی همچنان از فعالان سیاسی، نویسندگان و رسانه‌ها خواسته اند که متوجه جنگ روانی دشمن باشند و ناخواسته با آنان کمک نشوند.

در بخش از اعلامیه‌ی این نهادها آمده است که بزرگان سیاسی کشور باید از ابراز نظرهای غیر ضروری و حساسیت‌زا خودداری کنند و بجای آن به سربازان روحیه و امید بدهند.

پیش از این، نهادهای حقوق بشری از احتمال وقوع فاجعه‌ای انسانی در قندوز هشدار داده بود.

مطالب مرتبط