آمادگی کابلیان برای عاشورا؛ اهدای خون بجای قمه‌زنی

مراسم تجلیل از سالگرد شهادت امام حسین،امام سوم شیعیان جهان و نواسه‌ی پیامبر اسلام، همه ساله در کابل و برخی شهرهای دیگر افغانستان با شکوه برگزار می‌شود.

????????????????????????????????????

با توجه به تهدیدات امنیتی در پایتخت، تراکم پرچم‌های عزاداری و سقاخانه‌های بی‌شمار در همه‌ی شهر، ایجاد شده و نیز شهروندان کابلی، با برپایی مجالس سخن‌رانی در تکیه‌خانه‌ها، مصروف تجلیل از دهه‌ی محرم اند.

سخنرانان نیز تلاش می کنند تا پیام قیام عاشورا را به مردم برسانند.

با این همه، افراط در تجلیل از روز عاشورا تبدیل به مشکل جدی شهریان پایتخت و سایر ولایات کشور شده و توصیه‌های شورای علمای افغانستان نیز تا هنوز نتوانسته است این معضل را کاهش دهد.

روز شنبه و یک شنبه هفته‌ی جاری ششم و هفتم ماه محرم، ده‌ها جوان در زیارت موسوم به ابوالفضل و کوته‌سنگی، به صورت دست جمعی قمه زنی کردند  که این کار شان، موجی از مخالفت‌های جدی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

قربانعلی محمدی یکی از باشندگان کابل به عزادارن توصیه می‌کند تا برای درک پیام عاشورا تلاش کنند که از حرکت‌های افراطی و غیر ضروری جلوگیری نمایند.

آقای محمدی به خبرگزاری افق گفت:« جوانان بجای قمه زنی و ضایع سازی خون شان در روی سرک‌ها، به بانک‌های خون مراجعه کنند و خون اهدا کنند تا زخمی‌ها و مریضانی که توانایی خرید خون را ندارند، از آن مستفید شوند.»

پیش از این شورای علمای افغانستان طی اعلامیه‌ای به روز چهارشنبه گذشته از عزاداران خواسته بود تا از قمه زنی و رفتارهای افراطی خودداری کنند و برای درک اهداف این قیام گام بردارند.

این شورا تصریح کرده است:« نجس کردن مساجد به خون حرام است و قمه زنی توهین به عزاداری می‌باشد».

با این وجود مسوول بانک خون وزارت صحت عامه کشور روز گذشته یک شنبه اعلام کرده است که مراکز اهدای خون در کابل شروع به فعالیت کرده است و در حال حاضر ۸ مرکز ثابت جمع آوری خون در پایتخت کشور فعال اند و ۶ مرکز سیار دیگر نیز فعال می‌شوند.

عنایت الله هاشمی مسوول بانک خون کشور افزوده است که در ماه محرم سال گذشته حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار سی‌سی خون از تمام ولایات کشور جمع آوری شده بود و سهم کابل در این میان بیش از ۸۰۰ هزار سی‌سی خون بود.

در همین حال سید فاخر واثق که چندین سقاخانه را در شهر کابل راه اندازی کرده است می‌گوید: قمه زنی سبب می‌شود، ضدیت با عاشورا اوج بگیرد و حساسیت‌ها بیشتر شود که این هدف امام حسین(ع) نیست.

تصویری از قمه زنی بر روی پل کویته سنگی در غرب کابل
تصویری از قمه زنی بر روی پل کوته سنگی در غرب کابل

آقای واثق تاکید می‌کند که عزاداران می‌توانند با سایر روش‌ها نیز ارادت خود را به عاشورا  نشان بدهند و بدون آزار و اذیت کردن مردم و مزاحمت عشق خود به امام حسین را نشان بدهند.

با این حال داکتر حسن مجتبی، سرطبیب شفاخانه مولاعلی گفت:« جوانان احساساتی رفتار نکنند و بجای قمه زنی، خون شان را به شفاخانه‌ها و مراکز بانک خون، اهدا کنند، تا سربازان و سایر مردم نیازمند به خون، از آن استفاده کنند.»

آقای مجتبی تاکید کرد که از لحاظ طبی نیز اهدای خون برای شخص اهدا کننده مفیدیت‌های بسیاری دارد و حتی می‌تواند حملات قلبی و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

باشندگان کابل پیش از این، همه ساله با دست‌های سینه زنی به خیابان‌ها می‌رفتند و در زیارت ابوالفضل تجمع می‌کردند، اما گارنیزیون کابل با پخش خبرنامه‌ی از عزاداران خواسته است تا بخاطر ناامنی، از راه اندازی دسته‌های عزاداری در خیابان‌های پایتخت خودداری کنند.

با این وجود باشندگان کابل، نهادهای امنیتی را مسوول تامین امنیت می‌دانند و این اطلاعیه را غیر قابل قبول می‌داند.

سید فاخر واثق در این مورد گفت:« ما با دسته‌های سینه‌زنی به خیابان می‌آییم و فرهنگ عاشورایی را به نمایش می‌گذاریم و حکومت مسوول تامین امنیت عزاداران است.»

گفتنی است یک حمله‌ی انتحاری در مراسم عاشورای سال ۱۳۹۰ خورشیدی در زیارت ابوالفضل در غرب کابل، حد اقل ۸۰ کشته و صدها زخمی برجا گذاشت.

مطالب مرتبط