پس از ۷روز، نبردهای خانه به خانه در قندوز همچنان ادامه دارد

پس از گذشت نزدیک به هفت روز از سقوط قندوز به دست گروه طالبان، مقام های امنیتی می گویند که جنگ های خانه به خانه برای بازپس گیری این شهر جریان دارد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله گفته است که در ادامه عملیات پاکسازی این شهر سه محله در شرق شهر قندوز از وجود جنگجویان طالب پاکسازی شده است.

635649690161909453
باشندگان قندوز می گویند که محلات مسکونی این شهر بارها میان نیروهای دولتی و طالبان دست به دست شده و براثر آتش باری دو طرف اکثر خانه ها به شدت تخریب شده اند.

به گفته او، چهارراهی سینمای ناشر، سه‌راهی خان‌آباد و خواجه مشهد، از محلاتی اند که از سوی نیروهای امنیتی تصفه شده اند.

به گفته او، شماری از فرماندهان گروه طالبان نیز در این نبردها کشته شده اند اما آقای صدیقی از تلفات نیروهای امنیتی چیزی نگفته است.

او تاکید کرد که جابجا شدن طالبان در خانه های مسکونی باعث شده است که نبرد با آنها دشوار شود.

با این حال باشندگان قندوز می گویند که محلات مسکونی این شهر بارها میان نیروهای دولتی و طالبان دست به دست شده و براثر آتش باری دو طرف اکثر خانه ها به شدت تخریب شده اند.

به گفته این باشندگان طالبان برای تصرف منطقه بالاحصار این شهر تلاش می کنند اما تاکنون موفق به گرفتن این منطقه نشده اند.

یک باشنده قندوز به بی بی سی گفته است که این منطقه جایی است که پایگاه های امنیتی در آن مستقر است و اگر طالبان بتوانند آن جا را تصرف کنند بازپس گیری قندوز به شدت مشکل خواهد شد.

شهر قندوز برای دومین بار، زمانی از سوی طالبان تصرف شد که رهبران افغانستان برای شرکت در اجلاس بروکسل به این شهر رفته بودند.

گروه طالبان یک سال پیش هم در ششم میزان به این شهر هجوم آورده بود، ولی بیشتر از سه روز در این شهر نماند و پس از انجام جنایت های زیادی این شهر را ترک کردند. در جنگ سال گذشته سلاح و مهمات زیادی به دست جنگجویان این شهر افتاد.

جنگ قندوز در حالی طولانی شده است که مقام های دولتی می گویند برای حفظ جان غیر نظامیان نمی توانند حملات شان را به شکل همه جانبه دنبال کنند.

اگرچه تاکنون آمار تلفات غیر نظامیان در جنگ قندوز منتشر نشده اما احتمال بروز یک فاجعه انسانی در این شهر نیز پیش بینی شده و علاوه بر قتل و کشتار غیر نظامیان هزاران باشنده این شهر مجبور به ترک خانه های شان شده اند.

مطالب مرتبط