بررسی سرنوشت مهاجران افغان در نشست چهارجانبه سوییس

افغانستان برای بررسی وضعیت مهاجرین این کشور با نمایندگان ایران، پاکستان و کمیساری سازمان ملل در امور پناهندگان  افغان، در ژنو نشست چهارجانبه برگزار کردند.

%d8%a7%d8%ae%d8%b1%d8%a7%d8%ac-%d9%85%d9%87%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%81%d8%ba%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d8%a7%da%a9%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86

در این نشست داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، وزیر دولت پاکستان در امور مناطق سرحدی و معاون وزیر داخله ایران حضور داشتند.

مهاجرین افغانستان در پاکستان و ایران از دیر گاهی به این سو در حالت اسفناک حقوق بشری  وعدم رعایت حقوق اولیه شان به‌سر می‌برند.

در این نشست داکتر عبدالله عبدالله؛ از دولت پاکستان خواسته است تا ضرب الاجل خروج مهاجرین افغان را تمدید کند. این در حالیست که آخرین مهلت خروج مهاجرین افغان از پاکستان از سوی نواز شریف نخست وزیر پاکستان بهار سال آینده تعیین شده‌است.

هرچند سریال خروج مهاجرین افغان بصورت غیر رسمی و تدریجی از سوی کشورهای پاکستان و ایران از دیرگاهی به این سو ادامه دارد.

داکتر عیدالله از نمایندگان کشور های میزبان خواسته‌است تا روند خروج مهاجرین افغان را بصورت تدریجی بسازند تا دولت افغانستان زمینه کار و آمادگی و ظرفیت لازم را برای جدب آن‌ها ایجاد کند.

در همین حال بعد از حملات مرگبار چندی پیش در کابل روابط داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت با پاکستان به تیرگی گراییده‌است. او در مورد مشکلات موجود فرا روی تجار افغان در پاکستان نیز بحث و گفتگو کرده‌است. تجار افغان در ماه‌های اخیر برای تبادل کالا از پاکستان و کشور هند از طریق مرز پاکستان با مشکلات جدی روبرو بودند.

ایران یکی از چند کشوری است که بیشترین مهاجر افغان را در خود جای داده‌است. هر از گاهی بد رفتاری های پلیس این کشور با مهاجرین نیز خبرساز می‌شود.

چندی قبل جمع آوری مهاجرین افغان در ولایت شیراز و جابجایی شان در داخل قفس‌های آهنی، خشم مسئولین وزارت مهاجرین افغانستان و هزاران کاربر شبکه های اجتماعی را برانگیخت.

آزار و اذیت مهاجرین افغان در ایران چیز تازه‌ ای نیست. تجاوز به ستایش دختر خرد سال افغان در شهرستان ورامین ایران یکی از چند موردی است که واکنش های بین المللی سازمان‌های حقوق بشری را به همراه داشت.

آزار و اذیت مهاجرین افغان از سوی پلیس پاکستان و اخراج هزاران خانواده‌ مهاجر افغان از سوی دولت پاکستان در رسانه خبرساز شده‌است.

کار شناسان به این باورند که پاکستان از حضور مهاجرین افغان در این کشور بعنوان یک اهرم فشار برای تطبیق غیر مشروع سیاست های کلان خود در افغانستان استفاده می‌کند.

هر از چند گاهی که اعتراضات گسترده در مورد دخالت های آشکار اسلام آباد در مسایل داخلی و امنیتی افغانستان بالا می‌گیرد پاکستان روند خروج مهاجرین افغان تسریع می‌‌بخشد.

نشست چهارجانبه در ژینوا در حالی برگزار می‌شود که دولت افغانستان با اتحادیه اروپا در مورد بازگشت مهاجرین افغان  که در چند ماه اخیر به کشور های اروپایی مهاجرت کردند توافق کرد‌ه‌اند.

اتحادیه اروپا بخش عظیم از کمک‌های نقدی اش به افغانستان را منوط به اخراج پناه‌جویان افغان از این کشورها کرده‌است. این تصمیم در میان مهاجرین و سازمان های حمایت از مهاجرین واکنش های را نیز در پی داشته‌است.

در همین حال سازمان عفو بین الملل، توافق دولت افغانستان با اتحادیه اروپا بر سر اخراج مهاجرین افغان از کشور های اروپایی را یک معامله میان دولت افغانستان و اتحادیه اروپا عنوان کرده‌است.

توافق دولت افغانستان با اتحادیه اروپا بر سر خروج مهاجرین که از مناطق که از امنیت خوبی برخوردار است در حالی صورت می‌گیرد که دامنه جنگ در چندین ولایت افغانستان بیش از هر زمان دیگر افزایش یافته‌است.

قابل اشاره است که وفق قوانین بین المللی مهاجرت، مهاجرین باید از حق زندگی قانونی، خانه، کار، تحصیل، ورزش، گشت و گذار آزادانه، درمان و بیمه، حق پاسپورت، و حق تابعیت برخوردار باشند مواردی که ذکر شد برای مهاجرین افغان در ایران و پاکستان رعایت نمی‌شود.

 

مطالب مرتبط