رسوایی دیگر؛ هزاران سرباز خیالی در افغانستان حضور دارند

سیگار یا بازرس ویژه امریکا برای افغانستان افشا کرده است که هزاران سرباز خیالی در جبهات جنگ افغانستان تنها روی کاغذ حضور دارند.

جان ساپکو بازرس ویژه امریکا گفته است که امریکا باید تدابیر لازم را برای هدر رفتن پول هایش روی دست بگیرد تا پول هایش برای سربازان خیالی هدر نرود.

ساپکو گفته است:« مقام‌ها در ولایت هلمند گفته‌اند که حدود نیمی از نیروهایی که روی کاغذ هستند، وجود فیزیکی ندارند و حقوق آنها به جیب مقام‌های فاسد می‌روند.»

97382_176
جان ساپکو بازرس ویژه امریکا گفته است که امریکا باید تدابیر لازم را برای هدر رفتن پول هایش روی دست بگیرد تا پول هایش برای سربازان خیالی هدر نرود.

سیگار از پنتاگون خواسته تا در باره ده ها هزار سرباز خیالی که درجمع نیروهای امنیتی و روی کاغذ هستند و معاش می گیرند اطلاعات بدهد.

رسوایی سربازان خیالی در صفوف نیروهای امنیتی درحالی از سوی سیگار رسانه ای شده است  که پیش از این نیز وجود مکاتب خیالی، معلمان خیالی، معلولان خیالی و کلینیک های خیالی نیز باعث جنجال های گسترده ای شده بود.

در گزارش سیگار مشخصا گفته شده است که تنها در ولایت هلمند نیمی از ۲۶ هزار سربازی که ثبت هستند حضور فیزیکی ندارند اما معاشات شان پرداخت می شود.

با این حال، مسوولان امنیتی افغانستان وجود سربازان خیالی در صفوف نیروهای امنیتی را رد کرده اند.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع به رسانه ها گفت که حقوق سربازان دفاعی افغان از طریق بانک‌ها پرداخت می‌شود و بانک‌ها تدابیر لازم خود را برای شناخت مشتریانشان دارند.

آقای رادمنش همچنین گفته است که قرار است سیستم بیومتریک در سراسر اردوی افغانستان روی کار آید.

به گفته آقای رادمنش بعد از فعال شدن این سیستم تعداد دقیق نیروها روشن خواهد شد و با سیستم بیومتریک احتمال فساد هرچی بیشتر کاهش خواهد یافت.

اما جان ساپکو گفته است که سیستم بیومتریک تنها زمانی می‌تواند تاثیر داشته باشد که آمار دقیق نیروها همواره گرفته و بروز شود.

شمار نفرات اردو و پولیس ملی افغانستان به بیش از ۳۰۰ هزار سرباز گفته شده است اما به باور شمار زیادی از آگاهان، این آمار با شمار واقعی نیروها تفاوت های فاحشی دارند.

مطالب مرتبط