جایزه صلح نوبل ۲۰۱۶ به رییس جمهور کلمبیا رسید

کمیته جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۶ خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا شایسته دریافت این جایزه دانستند.57f774f2c36188a1468b4645

به گزارش افق به نقل از روسیه امروز٬ کمیته جایزه  صلح نوبل ۲۰۱۶  امروز جمعه ۱۷ جوزا در نروژ این خبر را در اسلو پایتخت این کشور اعلام کرد.

کمیته جایزه صلح نوبل خوان مانوئل سانتوس رییس جمهور کلمیبا را به پاس تلاش‌هایش برای پایان دادن به جنگ ۵۰ ساله دران کشور به دریافت این جایزه  انتخاب کرده اند.

رئیس جمهور کلمبیا در واکنش به اهدای جایزه نوبل صلح گفت: «کلمبیا فاصله بسیار کمی با برقراری صلح دارد.» سانتوس افزود از اهدای این جایزه بسیار خشنود است و آن را در مقام نماینده مردم کلمبیا و به نام آنان دریافت خواهد کرد.

رودریگو لوندونیو معروف به “تیموشنکو”، فرمانده گروه چریکی فارک نیز گفته است: «تنها چیزی که ما در پی آن هستیم برقراری صلح و عدالت اجتماعی در کلمبیاست.»

دولت کلمبیا و چریک‌های سازمان فارک حدود چهار سال با هم در حال مذاکره بودند تا سرانجام پیمان‌ صلحی را در تاریخ ۲۶ سپتامبر امسال (۲۰۱۶) امضا کردند.

در سال جاری در مجموع ۳۷۶ شخصیت و نهاد ملی و بین‌المللی در فهرست نامزدان دریافت این جایزه قرار گرفته‌ بودند که در تاریخ این جایزه بی‌سابقه بود.

در میان نامزد های  دریافت جایزه صلح نوبل محمدجواد ظریف و جان کری نیز از دارندگان شانس‌ دریافت بودند.

تلاش برای پایان دادن به پنج دهه جنگ خونین در کلمبیا

جایزه  صلح نوبل سال ۲۰۱۶ برای تلاش رئیس جمهور کلمبیا در راستای پایان بخشیدن به پنج دهه جنگ خونین داخلی با گروه چیریکی فارک به او اهدا می شود.

مطالب مرتبط