اشرف غنی: زنان افغان موانع را از سر راه‌شان بر می‌دارند و پیشرفت می‌کنند

رییس جمهور غنی که در رأس هیئتی به بروکسل رفته است، در برنامه‌ای تحت عنوان «زنان توانمند و افغانستان آباد» گفته است که زنان افغان می‌توانند موانع را از سر راه‌شان بردارند و پیشرفت کنند.

14517594_1093841964025378_9100667316189091501_n

در این نشست که روز گذشته (سه شنبه) در پایتخت بلجیم برگزار شده بود، بانوی اول کشور، شماری از وزرا و مقامات حکومتی کشور نیز حضور داشتند و خانم فیدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و معاون اتحادیه اروپا نیز صحبت کرده است.

رییس جمهور غنی در این نشست گفته است که زنان افغان دیگر وابسته به مردان نیستند و خود تبدیل به نان‌آوران خانواده‌های‌شان شده‌اند.

آقای غنی افزوده است که زنان افغان راه طولانی را پیموده‌اند و حالا می‌توانند به نمایندگی از خود صحبت کنند و در تمام عرصه‌های زندگی حضور فعال دارند و به عنوان وزیر، سفیر، معین و متشبثین فعالیت می‌کنند.

همچنان آقای غنی گفته است: یکی از چالش‌ها در برابر زنان فرهنگ حاکم در حکومت است، من می‌توانم زنان را در تمام سمت‌ها مقرر نمایم و من این کار را کرده ام، اما واکنش که به آن‌ها نشان داده می‌شود، در حقیقت واکنش یک همکار با همکار دیگر نیست.

آقای غنی تأکید کرده است که لحاظ کمیت در سیستم تعلیمی بانوان پیشرفت کرده‌ایم، اما از نگاه کیفیت پیشرفت نکرده‌ایم.

رییس جمهور گفته است که زنان افغان نیاز به خیرات ندارند، چون خیرات نمی‌تواند زنان را توانمند سازد، باید زمینه‌ی دسترسی تولیدات و محصولات آنها را به مارکیت فراهم کنیم.

مطالب مرتبط