امضای توافق‌نامه اخراج نامحدود مهاجران میان افغانستان و اتحادیه اروپا

حکومت افغانستان و اتحادیه اروپا توافق‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند که بر بنیاد آن، کشورهای عضو این اتحادیه حق دارند شمار نامحدودی از پناه‌جویان افغان را اخراج کنند.

در اعتراض تصمیم اروپا به اخراج مهاجران افغانی، در هفته های گذشته هزاران مهاجر افغانستان در اروپا تظاهرات کردند
در اعتراض به تصمیم اروپا در مورد اخراج مهاجران افغانی، در هفته های گذشته هزاران مهاجر افغانستان در اروپا تظاهرات کردند

روزنامه گاردین چاپ انگلیس گفته است که این توافق‌نامه روز یک‌شنبه هفته‌ جاری به امضا رسیده است و هر دو جانب این مسئله را پوشیده نگه داشته‌اند.

بر بنیاد این توافق‌نامه حکومت افغانستان مکلف است مهاجران اخراج شده را بپذیرد.

دولت افغانستان همچنان تعهد کرده تا مهاجرانی که درخواست پناهندگی‌شان رد می‌شوند و مهاجرانی که کشورهای اروپایی برگشت می‌دهند را بپذیرد.

گاردین تصریح کرده است که در هر پرواز چارتر، ۵۰ پناهجو جبراً به افغانستان باز گردانده می‌شوند و هیچ محدودیتی که نشان دهد روزانه چند پرواز این چنینی از کشورهای اروپایی به کابل صورت بگیرد، وجود ندارد.

قرار است یک ترمینال مخصوص برای اخراجی‌ها در میدان هوایی کابل ایجاد شود.

همچنان این توافق‌نامه به کشورهای اروپایی اجازه می‌دهد زنان و اطفال را نیز اخراج کنند.

گاردین تأکید کرده است که تعهدات اتحادیه اروپا در نشست بروکسل مشروط به امضای این توافق‌نامه بوده که از سوی یک معین وزارت مهاجرین و عودت کنندگان امضا شده است.

این گزارش در حالی نشر می‌شود که روز یک شنبه هفته جاری وزیر مهاجران، در نشست فوق‌العاده ولسی جرگه هرگونه توافق برای اخراج مهاجران را رد کرد.

با این حال وزیر خارجه کشور در این نشست اعلام کرد که کمک‌های اتحادیه اروپا مشروط به پذیرش مهاجران است که از سوی کشورهای اروپایی پذیرفته نمی‌شوند.

صلاح الدین ربانی، تأکید کرده بود که اگر افغانستان این مهاجران را نپذیرد، کشورهای اروپایی کمک‌های را که برای افغانستان تخصیص داده‌اند، کسر می‌کنند و آن را برای پناه‌جویان در داخل کشورشان مصرف می‌کنند.

شهروندان افغان پس از سوریه، بیشترین تعداد مهاجران در اروپا را تشکیل می‌دهند.

مطالب مرتبط