حذف نام حکمت‌یار از لیست سیاه سازمان ملل نیاز به زمان دارد

پس از امضای توافق‌نامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمت‌یار در کابل، واکنش‌ها به این رویداد در سطح گسترده ای انجام شد.

به‌دنبال آن دل گرمی‌های مردم افغانستان مبنی براین‌که اندک اندک گروه‌های تروریستی در کشور در چارجوب نظام افغانستان می‌آیند بیشتر شد و از سویی هم، نقش شورای عالی صلح که در چند سال گذشته بدون اندک دستاوردی بودجه های کلانی را به مصرف رساند نیز، امیدوار کننده ترسیم شد.

پیوستن حکمت‌یار به بدنه نظام  و اتمام جنگ افراد تحت امرش با دولت، بدون شک کشور را یک قدم به صلح  نزدیک‌تر کرد.

14569572_1774400139483979_92578438_n
سفیر انگلیس در کابل، در تازه ترین واکنش ها، گفته‌است که حذف نام حکمتیار از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل و رفع تحریم علیه این حزب، نیاز به بحث میان کشورهای جهان دارد واین کار زمان زیادی را در بر می گیرد.

با وجود استقبال داخلی و خارجی از این تفاهم، نهاد های حقوق بشری اما، گفته اند که توافق نامه صلح با حکمتیار نباید سرپوشی باشد برای جنایت های جنگی که در افغانستان صورت گرفته‌است و این توافق‌نامه نباید باعث نادیده گرفتن حقوق قربانیان جنگ در افغانستان شود.

دیدبان جهانی حقوق بشر در واکنش به این تفاهم، اعلام کرد که حقوق قربانیان در افغانستان نباید قربانی صلح در افغانستان شود اما اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان، اعلام کرد که به هیچ عنوان دستاوردهای گذشته قربانی صلح نخواهد شد.

نام گلبدین حکمتیار سال‌ها است که در فهرست سیاه  دولت امریکا و سازمان ملل قرار دارد و واشنتگتن، برای سر آقای حکمتیار ۲۵ میلیون دالر جایزه تعیین کرده‌است. بعد از سقوط طالبان تا کنون محل زندگی و فعالیت حکمتیار مشخص نیست.

سفیر انگلیس در کابل، در تازه ترین واکنش ها، گفته‌است که حذف نام حکمتیار از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل و رفع تحریم علیه این حزب، نیاز به بحث میان کشورهای جهان دارد واین کار زمان زیادی را در بر می گیرد.

دامنیک جرمی، افزوده‌است که جامعه جهانی و نیز کشورش از روند صلح افغان‌ها استقبال کرده‌اند و صلح، تنها راه حل مشکلات موجود در افغانستان است.

او، گفته است که برداشتن نام فرد یا افراد متهم، از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، نیاز به طی مراحل طولانی دارد و پیمودن این پروسه در زمان کوتاه دشوار است.

سفیر انگلیس در کابل افزوده‌است که دست یافتن به صلح از راه جنگ ممکن نیست و باید روند مذاکره و گفتکو ادامه یابد اما خارج شدن نام افرادی‌که در لیست سیاه سازمان ملل قرار دارند، کاری است که باید مطابق مقررات بین المللی صورت ‌گیرد.

دامنیک جرمی گفته است؛ در صورتی‎که دولت افغانستان تقاضای خارج کردن نام فرد یا افرادی را از لیست سیاه سازمان ملل مطرح کند انجام این امر مستلزم سلسه گفت‌وگوها و مذاکرات اصولی است.

وی افزوده‌است که هیچ فردی از جمله حکمتیار نباید در این زمنیه دچار توهم شود زیرا این قوانین در آینده نیز در قسمت سایر گروه‌های مسلح مانند طالبان در نظر گرفته خواهد شد.

از امضای توافق‌نامه صلح دولت افغانستان با رهبر حزب اسلامی بیش از یک هفته می‌گذرد و تاکنون هیچ اقدام عملی در راستای حذف نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل و دولت امریکا صورت نگرفته است.

حکمتیار در حالی که مخالف گروه طالبان بود، در نخستین روزهایی که امریکا به افغانستان نیروی نظامی فرستاد، او این اقدام امریکا را تجاوز خواند و برضد این نیروها اعلام جنگ کرد.

عطاالرحمن سلیم، معاون شورای عالی صلح و رئیس هئیت مذاکره کننده با حزب اسلامی به رسانه‌ها گفته است تا حال کار کمتیه مشترک بدلیل مصروفیت مقام‌های حکومتی برای اشتراک در کنفرانس بروکسل آغازنشده‌است، اما برنامه‌هایی که باید در موردش صحبت شود، آماده است.

گذشته گلبدین حکمتیار برای مردم افغانستان توام با ترس و ترور و خشونت همراه بوده است. شهروندان کابل از راکت باران این شهر توسط نیروهای حزب اسلامی خاطرات تلخی در ذهن دارند و برخی ها اورا جلاد کابل لقب داده اند.

اکنون توپ در زمین دولت افغانستان است که چه اقدام عملی را برای خط زدن نام حکمیتار از فهرست سیاه سازمان ملل متحد انجام می‌دهد. گفته های سفیر انگلیس در کابل نیز بیشتر توجه حکومت افغانستان را در این زمنیه جلب خواهد کرد.

در این تردیدی نیست که حکمتیار دیگر آن فرمانده با نام ونشانی که در گذشته بود نیست واو دیگر، توان بسیج کردن نیروی شبه نظامی را نیز در کشور برای کشتار نظامیان دولتی و غیر نظامیان از دست داده است.

از جانب دیگر حزب اسلامی دیگر دوستی بنام طالبان را هم در کنارش ندارد اکنون طالبان بعنوان یک رقیب، رو در روی این حزب قرار گرفته است.

با این حال حکمتیار مجبور است به خواسته‌های دولت افغانستان و جامعه جهانی  تن بدهد تا نام او از فهرست رهبران گروه های تروریستی خط زده شود.

حمید اکبری

مطالب مرتبط