سریال گروگان گیری در میدان وردک به اوج خود رسیده است

فصل جدید گروگان‌گیری در مسیر منتهی به مناطق مرکزی کشور آغاز شده است. این سریال در مناطق مرکزی چندین سال است که ادامه دارد و  اکنون این بازی وارد مرحله تازه‌ و خطرناکی شده است.

پس از گروگان‌گیری ۱۱ باشنده مناطق مرکزی که چند روز پیش توسط افراد مسلح ناشناس گروگان گرفته شده‌اند مردم این مناطق، دست به تشکیل گروه های مسلح زده اند تا گروگان های شان را آزاد کنند.

14568141_1127863090631036_4890704660358747648_n

غلام حسین ناصری نماینده ولایت میدان وردک در مجلس نمایندگان به خبرگرازی افق گفت: ” بعد از ماه رمضان چندین مورد اختطاف و ره‌گیری صورت گرفته است که برای ساکنان این مناطق تبدیل به یک کابوس شده‌است. چندی قبل ۱۱ تن از مناطق مرکزی توسط افراد مسلح اختطاف شدند که در جمع این یازده تن یک خانم نیز هست که این خانم در منطقه بند مامکی آزاد شد”.

ناصری می‌گوید که روز شنبه، جمعی از نمایندگان هزاره همراه داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت صحبت کرده اند و او، وعده سپرده که برای آزادی این مسافران تلاش می کند.

از جانبی هم، اعضای دارالاانشای ولسی جرگه در نشستی که شب گذشته با رئیس جمهور برگزار کردند مسئله گروگا‌نگیری در مناطق مرکزی کشور را مطرح کرده اند. رئیس جمهوری وعده داده است که بعد از نشست بروکسل با وکلای مناطقی که نا امنی و گروگان‌گیری در آن‌جا صورت می‌گیرد دیدار و پیرامون این قضیه بحث جدی خواهد کرد.

این در حالیست که در روزهای اخیر، موج تازه‌ای از گروگان‌گیری در مسیر والسوالی جلریز در شاهراه شماره دو میدان وردک – بامیان مجددا آغازه شده‌است. براساس گزارش‌ها صدها باشنده ولسوالی بهسود اول و دوم و منطقه دایمرداد مسلح شده‌اند تا با طالبان وارد جنگ شوند.

غلام حسین ناصری اما از مسلح شدن مردم بهسود برای انتقام گیری و جنگ در برابر طالبان اظهار بی اطلاعی کرد و افزود صبر مردم این مناطق تمام شده‌است. به گفته او، وقتی راه مردم مسدود گردد و مسافرین این مسیر به گروگان‌گرفته شوند مردم دست به هرکاری خواهند زذ.

به گفته ناصری جاده نمبر ۲ که شهروندان چند ولایت از آن عبور می‌کنند و نا امنی و گروگان‌گیری در آن اتفاق می‌افتد فراتر از ۱۴ کیلو متر نیست و دولت قادر به تامین امنیت همین محدوده هم نیست.

میدان شهر در غرب کابل حد فاصل این ولایت تا پایتخت ۳۵ کیلومتر است. ولایت میدان وردک از شرق با لوگر و کابل، از غرب با ولایت بامیان، از جنوب و جنوب غرب با ولایت نا امن غزنی، از شمال غرب با بامیان و از شمال با ولایت پروان مرز مشترک دارد.

ولایت میدان وردک از معدود ولایت های نا امن افغانستان است که در نا امنی و حضور گسترده مخالفین مسلح زبان زد است. فاصله نا امنی ها که اکثر گروگان‌گیری ها در آن اتفاق می‌افتد از سوی نمایندگان مجلس ۱۴ کیلومتر خوانده شده و دولت قادر به تامین امنیت همین مسیر کوتاه نیست.

از جانب دیگر شاهراه‌ کابل قندهار که از میدان وردک می‌گذرد در فاصله های بسیار نزدیک پوسته های امنیتی دولتی گماشته شده  تا امنیت ساکنان این مناطق را تامین کند.هرچند شایعاتی نیز وجود دارد که این قرارگاه ها در تبانی با طالبان کار می‌کنند.

ولی در فاصله ۱۴ کیلومتر که مسیر عبور مسافرین چندین ولایت است حتی یک پوسته امنیتی هم گماشته نشده‌است. نزدیک ترین مسیری که ولایت های مرکزی کشور را به پایتخت وصل میکند مسیر میدان وردک است. اما رانندگان و مسافرین بدلیل نا امن بودن این مسیر در اکثر اوقات از مسیر ولایت پروان به ولایت های مرکزی سفر میکنند.

بازی گروگان‌گری در میدان وردک و دیگر نقاط افغانستان همچنان ادامه دارد و این بازی تا زمان ادامه خواهد داشت که حکومت افغانستان دایره حاکمیت اش را بیشتر کند و طالبان را سرکوب واز مناطق مرکزی دور کند.

چندی قبل جان نیکلسن، جنرال امریکایی و فرمانده ناتو در افغانستان گفته بود که هیچ یک از طرف‌های جنگ در افغانستان موفق نشده‌اند تا مناطق بیشتری را تحت نفوذ خود را گسترش بدهند.

مطالب مرتبط