نگرانی‌ها نسبت به نادیده گرفته شدن حقوق زنان در نشست بروکسل

شماری از فعالان حقوق زن در افغانستان از آنچه نادیده گرفته شدن حقوق زنان در کنفرانس بروکسل خوانده اند ابراز نگرانی کردند.

این فعالان روز شنبه در یک نشست خبری در شورای ملی افغانستان گفتند که در نشست بروکسل به ویژه در تدوین برنامه انکشاف اقتصادی زنان که در سند انکشاف ملی افغانستان در این نشست ارائه می شود به آنان سهمی داده نشده است.

images-1

نهادهای حامی حقوق زنان در این نشست با ارایه هفت مورد پیشنهاد به کنفرانس بروکسل گفتند که دولت نباید سهم زنان در افغانستان را نادیده بگیرد.

دسترسی زنان در ولایت ها و ولسوالی ها به برنامه های ملی انکشافی، نقش و اشتراک زنان مسلکی در ساختار دفاعی و امنیتی، تسوید و تصویب قانون منع خشونت علیه زنان به ویژه در چوکات نیروهای امنیتی، سهم و اشتراک زنان در سطح رهبری و مدیریتی در مرکز و ولایات و ارج گذاری به پیشنهادات زنان در مذاکرات صلح از مهم ترین پیشنهاد این نهادها برای نشست بروکسل می باشد.

فوزیه کوفی نماینده مردم بدخشان در پارلمان می گوید که این پیشنهادات برای بهبود مصرف کمک هایی که حامیان افغانستان در چهارسال آینده وعده می دهند، ارایه می شود.

به گفته خانم کوفی از این کمک ها باید به زنان در قریه جات ولسوالی های دوردست استفاده شود چرا که بدون حضور زنان نقاط دوردست دولت نمی تواند برنامه های موثر برای رشد اقتصاد زنان انجام دهد.

مسعوده کروخی نماینده هرات در پارلمان نیز گفت که در مورد برنامه های انکشافی برای اقتصاد زنان، هیچ گونه رایزنی و مشوره صورت نگرفته و نیازمندی های زنانی که در ولایات و محلات زندگی می کنند در آن درنظر گرفته نشده است.

این زنان تاکید دارند که با تمویل برنامه های دولت افغانستان از سوی جامعه جهانی در نشست بروکسل باید سطح زندگی زنان دهاتی با سطح زندگی زنان شهری یکسان شود در غیر آن فعالان زن دست از اعتراضات مدنی شان بر نخواهند داشت.

نشست بروکسل به تاریخ ۱۳ و ۱۴ میزان در مورد ادامه کمک های ۷۰ کشور و ۳۰ نهاد کمک کننده به افغانستان برگزار خواهد شد.

قرار است این کشورها تا سال ۲۰۲۰ ادامه کمک های شان ر به افغانستان اعلام کنند.

در این نشست دولت افغانستان سند انکشاف ملی ۵ ساله را ارائه می کند که براساس آن کمک های جامعه جهانی به مصرف خواهد رسید

مطالب مرتبط