ادامه‌ گروگان‌گیری‌ها در جلریز؛ نهادهای مدنی خواهان تأمین امنیت‌ هستند

نهادهای جامعه مدنی و فعالان اجتماعی امروز چهارشنبه با برگزاری کنفرانس خبری در ارتباط به تداوم ناامنی مسیر میدان-بامیان و تکرار گروگان‌گیری‌ها در این مسیر، خواستار تأمین امنیت فوری این شاهراه شدند.

14433006_689249834564315_2098037986421540292_n نهادهای مدنی و فعالان اجتماعی در این کنفرانس گفتند که گروگان گیری در این مسیر پدیده‌ی جدید نیست و سال‌هاست که شاهراه میدان-بامیان شاهد، سرقت‌های مسلحانه، قتل و گروگان‌گیری بوده است.

به باور اشتراک کنندگان در این کنفرانس، ناامنی از شش سال قبل در این مسیر آغاز شده است و در این مدت بیش از ۹۰ نفر کشته شده‌اند.

آخرین بار طالبان مسلح روز شنبه هفته جاری ۱۱ مسافر را از بین ده‌ها مسافر دست چین کرده و با خود به مکان نامعلومی برده‌اند.

فعالان مدنی تأکید کرده‌اند که ساحه ناامن در مرکز ولایت میدان وردک قرار دارد و حدود ۵ کیلومتر است، اما حکومت هنوز قادر به تأمین امنیت این ساحه نیست.

مسیر جلریز نزدیک‌ترین راه برای مسافرین ولایات دایکندی، بامیان و غور است که پس از شروع مجدد گروگان گیری و تشدید ناامنی‌ها از سه روز به این طرف به روی عابرین مسدود شده است.

غلام حسین ناصری، نماینده مردم میدان وردک در پارلمان گفته است که پولیس نظم عامه میدان وردک در هنگام گروگان‌گیری مسافران، تنها نظاره‌گر است و هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهند.

به گفته‌ی آقای ناصری در کنار پوسته‌های پولیس موترهای مسافربری توقف داده می‌شوند و مسافران به گروگان گرفته می‌شوند، اما نیروهای پولیس نظم عامه مسوولیت‌شان را انجام نمی‌دهند و کم‌کاری می‌کنند.

آقای ناصری گفته است که تنها راه حل این چالش ایجاد یک کندک اردوی ملی است تا امنیت این مسیر تأمین شود.

همچنان نهادهای مدنی و فعالان اجتماعی، برای تأمین امنیت فوری این مسیر خواهان استقرار نیروهای اردوی ملی به جای پولیس نظم عامه در این مسیر شده‌اند و تأکید کردند که این مسیر باید به زودترین فرصت به روی مسافران باز شود و مسوولین امنیتی و ارگان‌های محلی به اتهام غفلت وظیفوی مورد بازپرس قرار بگیرند.

مسیر جلریز از جمله ناامن‌ترین شاهراه‌های کشور به شمار می‌رود و گروه مسلح طالبان بارها در این مسیر دست به گروگان گیری و درگیری‌های مسلحانه با نیروهای امنیتی زده‌اند.

جلریز، سال گذشته شاهد یکی از خونین‌ترین درگیری‌ها میان طالبان و پولیس اربکی بود که در آن بیش از ۳۰ سرباز اربکی از بین رفت و چندین پوسته‌ی امنیتی نیز حریق شدند.

مطالب مرتبط