تصمیم حکومت برای بازگرداندن مهاجرین در نشست بروکسل

یک عضو مجلس نمایندگان گفته است سندی را در دسترس دارد که نشان می‌دهد مقام‌ها از افغانستان در نشست بروکسیل  از کشور های اروپایی خواهند خواستند که مهاجران افغان را دوباره به کشور بازگردانند.

14483706_303530806691360_1317356860_n

فرهاد عظیمی، عضو کمیسیون امور تقنینی مجلس نمایندگان  در مکتوبی که به نایب منشی مجلس نمایندگان فرستاده است در آن آمده است که قرار معلومات در کنفرانس بروکسیل از طرف دولت افغانستان به کشور های اروپایی اطمینان داده می‌شود که آنها مهاجرین را دوباره به کشور بفرستند.

این عضو مجلس گفته است اسنادی به دست آمده  نشان می دهد که قرار است وزرای امورخارجه و مهاجرین وعودت کنندگان طرح اخراج اجباری مهاجرین از کشور های اروپایی را  امضا کنند.

عظیمی در نامه‌ای که به نایب مجلس فرستاده گفته است درحالیکه همه می‌دانند که حکومت وحدت ملی توانایی پذیرش و اسکان مهاجرین که قرار است عودت کنندگان را ندارد بلکه مهاجرینی را که قبلا عودت کرده اند نیز با مشکلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی روبروهستند.

به گفته عظیمی تا هنوز معلوم نیست که حکومت وحدت ملی روی کدام موضوع به برگشتاندن مهاجرین از کشور های اروپایی تن داده است.

او افزود قرار است چهارشنبه‌ی هفته جاری وزرای مهاجرین و امور خارجه در جلسه استجوابیه مجلس حاضر شده و به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.

در هیمن حال مسئول امور مهاجرین انجمن افغان‌های مقیم سویدن نیز از اجرا شدن طرح اخراج پناهجویان از سوی حکومت اظهار نگرانی کرده است.

احمدذکی خلیل، مسوول امور مهاجرين انجمن افغان‌های سويدن گفته است در صورتی‌که حکومت وحدت ملی در نشست بروکسل به برگرداندن مهاجرین تاکید کند سرنوشت بدی در انتظار این افراد خواهد بود.

این درحالیست که روز گذشته هزاران مهاجر افغان در چند شهر آلمان در اعتراض به امضای توافق‌نامه میان آلمان و افغانستان تظاهرات کردند.

براساس این توافقنامه حکومت وحدت ملی مهاجران بازگشت کننده و اخراجی را می‌پذیرد.

نصیر احمد اندیشه،  معاون وزارت امور خارجه کشورقبلا نیز گفته بود  دولت افغانستان و آلمان توافق کرده‌اند که هر هفته تعداد مشخصی از پناهجویان را به افغانستان بازگردانند.

اندیشه گفته بود که این تصمیم بر اساس پیشنهاد وزارت امور خارجه کشور در نشست بررسی وضعیت پناهجویان افغان در کشورهای اروپایی گرفته شده است که قرار است در هرهفته 50 مهاجر به کشور باز گردانده شوند.

مطالب مرتبط