در شش ماه گذشته ۷۲۹ قضیه خشونت علیه زنان و کودکان ثبت شده است

14470907_544406285765095_1979257450_nکمیسیون مستفل حقوق بشر اعلام گفته است که در طول شش ماه گذشته ۷۲۹ قضیه خشونت علیه زنان و کودکان در سراسر کشور به ثبت رسیده است.

سیماسمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز در یک کنفرانس خبری گفته است که در شش ماه گذشته ۷۲۹ قضیه خشونت با زنان و کودکان، ۱۲۸ مورد اختطاف در سراسر کشور به ثبت رسیده است.

خانم سمر همچنان افزوده است که نزدیک به ۲۰ تن از اختطاف شده‌ها به قتل رسیده اند.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان گفته است که شکنجه‌ در زندان‌ها کاهش یافته است اما هنوز هم برخی زندانیان در زندان‌های امنیت ملی و وزارت داخله شکنجه می‌شوند.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی خواسته است که بخاطر کارهای گذشته‌اش از مردم افغانستان معذرت بخواهد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که پنجشنبه گذشته توافقنامه صلح میان مذاکره کننده حزب اسلامی و حکومت افغانستان امضا شد

خانم سمر همچنان در این کنفرانس از سران جنبش روشنایی خواست که تا اعتراضات خود را به دلیل چالش‌های امنیتی به تعویق بیاندازند و با حکومت وارد مذاکره شوند.

خانم سمر تصریح می‌کند که راه اندازی تظاهرات حق مسلم شهروندان کشور است و دولت بر بنیاد قانون مکلف به تامین امنیت مظاهره کنندگان می‎باشد.

پیش از این نهادهای جامعه‌ی مدنی نیز از سران جنبش روشنایی خواسته بود تا با حکومت وارد مذاکره شوند.

فعالان مدنی همچنان از یوناما خواهان میانجی‌گری میان حکومت و جنبش روشنایی شده بودند.

جنبش روشنایی ۶ میزان را روز آغاز تظاهرات مدنی و نامحدود اعلام کرده است. این جنبش پیش از این دو بار تظاهرات کرده است که در تظاهرات ۲ اسد در چوک دهمزنگ هدف حملات انتحار قرار گرفت و حدود ۹۰ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر دیگر مجروح شدند.

مطالب مرتبط