جای خالی حقوق قربانیان در توافق دولت و حزب اسلامی

شماری از نهادهای داخلی و بین المللی می گویند که با آمدن حکمت یار به روند صلح در افغانستان، فرهنگ معافیت از مجازات و رسیدگی به حقوق قربانیان، تقویت خواهد شد.

سازمان دیده بان حقوق بشرجهانی در واکنش به توافق میان حزب اسلامی و دولت افغانستان گفته است که این تفاهمنامه بی حرمتی به قربانیان جنگ افغانستان است.

img17073404

این سازمان با نشریک اعلامیه گفته است که حکمتیار به عنوان بدنام ترین مظنون جنایت جنگی در افغانستان به شمار می رود و این تفاهمنامه نقض آشکار حقوق بشر در این کشور است.

پنج شنبه گذشته، حزب اسلامی حکمتیار و دولت افغانستان پس از ماه ها گفتگو در پای توافق نامه ای امضا کردند که براساس آن حزب اسلامی حکمتیار به روند صلح می پیوندد و رهبر این حزب از سوی دولت مورد اعزاز قرار می گیرد.

حزب اسلامی به رهبری حکمتیار یکی از احزاب جهادی افغانستان است در که در دهه هفتاد وارد جنگ های ویرانگری با دیگر احزاب جهادی شد.

این حزب در شروع این بحران ها، کابل را زیر راکت و موشک خود قرار داد که براثرآن، هزاران شهروند کابلی کشته و زخمی و آواره شدند.

با این حال، دیده بان حقوق بشرجهانی گفته است:« آقای حکمتیار به نقض حقوق بشر از جمله ناپدید شدن اجباری مخالفان سیاسی، داشتن یک زندان زیرزمینی در پاکستان و شکنجه مخالفان در آن و نیز حملات خشونت آمیز به سازمان‌های غیردولتی فعال در زمینه برنامه‌های آموزشی و صحت برای زنان افغان که در ارودگاه های پناهندگان در پاکستان، متهم است».

شماری از آگاهان نیز بر این باورند که حزب اسلامی باید پاسخگوی عملکردهای گذشته اش باشد.

این واکنش ها در حالی صورت می گیرند که یکی از اعضای ارشد حزب اسلامی به رهبری حکمتیار گفته است که آماده پاسخگویی به تمامی اتهامات این گروه در یک دادگاه بی طرف است در صورتی که دیگران نیز به این پروسه کشیده شوند.

مطالب مرتبط