آمادگی حزب اسلامی برای محاکمه جنایت کاران جنگی در یک دادگاه بی طرف

بعد از امضای توافق‌نامه صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، احزاب و نهاد های سیاسی واکنش‌های گسترده‌ی در پی داشته است.14371817_1769645529959440_710940475_n

موافقت‌نامه صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی، دیروز پنج‌شنبه اول میزان با حضور نمایندگان حکومت افغانستان، شورای عالی صلح و نمایندگان حزب اسلامی در حضور رسانه‌ها به امضا رسید.

این در حالی است که خیلی از چهره های جهادی نسبت به این توافق میان دولت و حزب اسلامی واکنش نداده‌اند. خیلی از کسانی‌که مخالف امضای موافقت‌نامه صلح با گلبدین حکمتیار هستند به این باور هستند که جنایت‌های جنگی که در طول جنگ‌های داخلی اتفاق افتاده قابل بخشش نیست و آقای حکمتیار نیز از این جمع استثنا نیست.

در همین حال قریب الرحمان سعید عضو ارشد حزب اسلامی پس از توافق صلح این حزب با دولت افغانستان اعلام کرد که از افغان های آسیب دیده در جنگ، عذرخواهی می‌کند.

آقای سعید به رسانه ها گفته است که با محاکمه افرادی که متهم به جنایت جنگی شناخته شده اند به شرط تشکیل محکمه بی‌طرف موافق است. امضای توافق‌نامه صلح با گلبدین حکمتیار در حالی به امضا رسیده است که برخی از کارشناسان کشور به این باور هستند که توافق حاصل شده بین دولت و حزب اسلامی روند گفتگوهای صلح دولت افغانستان با طالبان‌را نیز تسهیل خواهد بخشید.

اظهارت تازه این عضو ارشد حزب در حالی مطرح می‌شود که امضای توافق‌نامه صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی واکنشی های گسترده‌ی جهانی را به همراه داشته است و خیلی از نهاد های مهم سیاسی خارجی از این توافق‌نامه استقبال کردند.

گلبدین حکمتیار یکی از چند رهبر جهادی افغانستان است که پس از پایان جنگ‌های داخلی در انزوای سیاسی بسر می‌برد و حزب او به نیز به چند شاخه دیگر انشعاب کرده است. پس از شکست طالبان و حضور نیروهای غربی در کشور و تشکیل دولت موقت به رهبری حامد کرزی نیروهای تحت امر گلبدین حکمتیار در 15 سال گذشته در برابر نیروهای خارجی جنگیده‌اند.

مطالب مرتبط