توافق‌نامه صلح میان دولت و حزب اسلامی امضا شد

توافق نامه صلح میان حزب اسلامی و دولت  امروز به طور رسمی توسط رییس هیات مذاکره کننده این حزب، رییس شورای عالی صلح و حنیف اتمر به نمایندگی از حکومت در کابل امضا شد.

14440831_543170732555317_6065570733432833785_n

این توافق‌نامه  که مسوده آن پیش از آن آماده شده بود، نتیجه ماه‌ها مذاکره میان هیات مذاکره کننده حزب اسلامی و حکومت است که بالاخره نهایی شد.

در این موافقت‌نامه به حکمتیار رهبر حزب اسلامی مصئونیت قضایی داده شده و دولت متعهد شده است که در سه نقطه در کشور به وی محل اقامت را در نظر می‌گیرد و هزینه آن را می پردازد و از برگشت‌ او به کشور با احترام استقبال می‌کند.

همچنان دولت متعهد شده است که زمینه برگشت اعضای این حزب را از پاکستان و ایران به کشور مساعد می‌سازد و به آنها زمین داده و با در نظر داشت قانون برای شان در دولت وظیفه می‌دهد.

به نظامیان این گروه نیز با در نظرداشت اسناد شان در ارگان‌های دولتی وظیفه نظامی داده می‌شود و میعاد فعالیت نظامی آنها نیز مطابق اسناد لازم در ترفیع و تقاعد شان حساب می‌شود.

در توافق‌نامه گفته شده است که حزب اسلامی پس از امضای آن شاخه‌ی نظامی خویش را منحل کرده و به عنوان حزب سیاسی با در نظر داشت قانون اساسی فعالیت می‌تواند.

حزب اسلامی متعهد شده است با گروهای شورشی رابطه‌ی خود را قطع می‌کند و زندانیانی که در نزد این گروه باشد را آزاد می‌نماید.

دولت نیز در این توافق‌نامه متعهد شده است که زندانیان سیاسی حزب اسلامی را درصورتیکه ادعای حقوقی متوجه آنها نباشد آزاد می‌کند و تحریم‌هایی سازمان ملل و امریکا را بر حزب اسلامی، رهبری و اعضای آن بر می‌دارد.

برای تطبیق این توافق‌نامه یک کمیسیون متشکل از حزب اسلامی و دولت تشکیل می‌شود که تا از روند اجرایی شدن آن و نیز حل بروز اختلاف در مورد آن را رسیدگی کند.

در اعتراض به امضای این توافق‌نامه امروز ده‌ها تن از اعضای حزب همبستگی و شهروندان کشور در پارک زرنگار کابل تظاهرات کردند و آن را معامله میان حکومت و حزب اسلامی اعلام کردند.

در پای این موافقت‌نامه امروز  محمد امین کریم رییس هیات حزب اسلامی،  مولوی عطاء الرحمان رییس هیات شورای عالی صلح و محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهور و سید احمد گیلانی رییس شورای عالی صلح امضا کردند.

قرار است محمد اشرف غنی و گلبدین حکمتیار نیز آن را امضا کنند.

مطالب مرتبط