فعالان مدنی به اشرف غنی: دست‌آوردهای مدنی قربانی نشوند

نمایندگان نهادهای مختلف مدنی روز گذشته در دیداری که با رییس جمهور اشرف غنی داشتند اعلام کردند که دست‌آوردهای چندین سال گذشته نباید قربانی گردند.

14429446_543150109224046_1300469889_n

این دیدار در ارگ ریاست جمهوری انجام شده و نمایندگان نهادهای مدنی از رییس جمهور خواسته اند تا دست‌آوردهای گذشته را قربانی معاملات صلح نسازد و کسانیکه به اتهام جنایات، جرایم و کشار زندانی شده‌اند تحت نام صلح آزاد نشوند.

ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ی گفته است که نمایندگان نهادهای مدنی گفته اند؛ برای صلح با گروه‌های متخاصم باید میکانیزم مشخص ساخته شود متضمن رعایت حقوق بشر و زنان باشد.

رییس جمهور در این دیدار تروزیرم را برای منطقه و جهان یک تهدید عنوان کرده و افزوده برای از بین بردن آن استرایژی و مبارزه مشترک نیاز است.

آقای غنی همچنان از انسجام نهادهای مدنی برای ارج‌گذاری برای قانون اساسی کشور تقدیر کرد و تلاش‌های آنان را برای ایجاد تغییرات مثبت در کشور ارزنده خواند.

در خبرنامه تصریح شده است که صلح با حزب اسلامی بر اساس قانون اساسی کشور صورت می‌گیرد و هدف حکومت از صلح این است رقابت سیاسی جای گزین جنگ شود.

آقای غنی در این دیدار تاکید کرد: «هرکسی که به ترور، اختطاف، قتل و مواد مخدر دست داشته باشد، صلاحیت آزادی آنرا ندارم، اما کسانیکه فقط بخاطر افکار سیاسی شان زندانی شدند و حق‌العبد بالای شان نیست، آنها باید آزاد شود».

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که قرار است در همین نزدیکی‌ها توافقنامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار امضاء شود.

مطالب مرتبط