دولت مسوولیت امنیت و هزینه‌ی زندگی حکمتیار را به عهده می‌گیرد

بربنیاد گزارش هایی که در رسانه‌ها به نشر رسیده به زودی توافقنامه‌ای صلح میان شورای عالی صلح و حزب اسلامی به رهبری حکمتیار امضا می‌شود و دولت در توافقنامه متعهد به مصئونیت قضایی و تامین هزینه زندگی حکمتیار شده است.

images__stories__13901__1__2-1

بی بی بی گزارشی را به نشر رسانده و در آن گفته شده، منابعی از ریاست جمهوری به این خبرگزاری گفته است که در توافقنامه‌ی صلح با حزب اسلامی، دولت متعهد شده است که به گلبدین حکمیتار  مصوونیت قضایی بدهد برایش محل بودوباش تعیین کند و نیز هزینه زندگی او را می‌پردازد.

در این گزارش گفته شده، موافقتنامه‌ای که میان حکومت و این حزب قرار است به امضا برسد، متن مسوده آن پیش از این در ماه ثور سال جاری منتشر شده بود و تغییرات اندکی در آن به وجود آمده است.

در مسوده موافقتنامه‌ای که پیش از این نشر شده در آن گفته شده بود که تحریم‌های سازمان ملل و امریکا علیه حکمتیار و اعضای ارشد حزب اسلامی برداشته می‌شود و به اعضای این حزب که در مهاجرت به سر می‌برند کمک می‌شود که به کشور برگردند و به آنها زمین داده می‌شود.

همچنان حزب اسلامی پس از منحل کردن شاخه‌ای نظامی خویش می‌تواند به عنوان حزب سیاسی آزادانه فعالیت کند.

قرار بود این موافقتنامه در ماه ثور سال جاری امضا شود اما به دلایل نامعلوم امضا نشد.

گفته می‌شود که یکی از علت‌های تاخیر امضای این توافقنامه، ملاحظاتی بوده که عبدالله رییس اجراییه حکومت نسبت به آن داشته است.

اما عبدالله گفته است که مشکلی در امضا شدن توافقنامه‌ای صلح با حکمتیار ندارد و امضای این توافقنامه به تنهایی مشکل افغانستان را حل نمی‌کند.

باوجودی که اختلاف در درون حکومت برسر امضای توافقنامه صلح با حکمیار حل شده است اما انتقادها و نگرایی در جامعه وجود دارد که دادن امتیاز به حکمتیار که در جنایت‌های جنگی دست داشته و در پانزده سال گذشته علیه مردم و دولت در صف طالبان جنگیده است، احتمال این وجود دارد که او از زمینه‌ها برای اهداف گذشته خود استفاده کند و نیز به موضع‌ها و رویکردهایی متوسل شود که باعث تشدید اختلافات قومی در کشور شود.

مطالب مرتبط