نظر سنجی «نی»: 98 درصد کابران شبکه‌های اجتماعی از نشر مطالب انتقادی نگرانند

«نی» یا نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد اعلام کرده، نظرسنجی که توسط این نهاد انجام شده 98 درصد کابران رسانه‌های اجتماعی از نشر مطالب و گزارش‌های انتقادی ترس و نگرانی دارند.

نمودار نظر شنجی، نهاد حمایت از رسانه های آزاد (نی)
نمودار نظر سنجی، نهاد حمایت از رسانه های آزاد (نی)

در اعلامیه‌ای که از سوی این نهاد منتشر شده به یافته‌های این نظر سنجی اشاره شده و گفته شده این نظر سنجی در جریان ماه جاری ( سنبله ) از پنج زون افغانستان به شمول کابل انجام شده و کاربرانی که در آن شرکت کرده اند بیشتر شان خبرنگار بوده اند.

در این نظر سنجی 94 درصد شرکت کنندگان گفته اند به دلایلی مانند از دست دادن شغل، قتل، تهدیدشدن نزدیکان شان و… به نشر مطالب انتقادی در رسانه‌های اجتماعی نمی‌پردازند.

58 درصد ابراز نگرانی کرده اند که به علت تهدید هواداران و افرادی که مورد انتقاد قرار بگیرند نمی‌توانند مطالب انتقادی نشر کنند.

22 درصد گفته اند که به دلایل ترس از جان، از دست دادن وظیفه، دشنام و متهم شدن به قوم‌گرایی نمی‌خواند انتقادهای را در رسانه‌های اجتماعی نشر کنند.

14 درصد دیگر دلیل عدم نشر مطالب انتقادی را بی‌توجهی مسوولان حکومت از انتقاد عنوان کرده‌اند.

در این نظر سنجی تنها شش درصد گفته‌اند که نشر مطالب انتقادی در رسانه‌های اجتماعی با محدویت مواجه نیست و می‌توانند هرگونه مطالب انتقادی را نشرکنند.

صدیق الله توحیدی رییس نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد (نی) می‌گوید: « ما به این باور هستیم که هر قدر آزادی بیان در کشور محدود شود، به همان میزان حس نارضایتی شهروندان از دولت افزایش می‌یابد که به هیچ و جه به سود دولت و مردم افغانستان نخواهد بود».

این سازمان از حکومت خواست است که تا جلو برخورد کسانی که باعث آزادی بیان و تهدید افراد از نشر مطالب انتقادی در رسانه‌های اجتماعی می‌شود را بگیرد و از آزادی بیان به طور همه جانبه حمایت کند.

مطالب مرتبط