سرور دانش: حوزه های انتخابات را کمیسیون انتخابات مشخص می‌کند

دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست جمهوری اعلام کرده است که نظام انتخابات تغییر نکرده است و حوزه های انتحاباتی با در نظرداشت معیارهای ، تناسب نفوس، تامین نمایندگی عادلانه و عمومی توسط کمیسیون انتخابات تعیین می‌شود.

10985300_351322065071923_845422105621347128_n

سرور دانش معاون ریاست جمهوری با نشر اعلامیه خبری گفته است نظام انتخابات همان نظام قبلی است، اما در باره حوزه انتخاباتی دیدگاه‌های مختلف وجود دارد که یکی از آنها نظام تک کرسی است.

آقای دانش تصریح کرده که در مورد حوزه‌های انتخاباتی در متن قانون، صلاحیت کامل به کمیسیون مستقل انتخابات داده شده است تا با در نظر داشت ماده ۸۳ قانون اساسی کشور حوزه‌های انتخاباتی را مشخص کند.

طبق این خبرنامه در تعیین حوزه‌های انتخاباتی باید معیارهای مثل «تناسب نفوس، تامین نمایندگی عادلانه و تامین نمایندگی عمومی» در نظر گرفته شود.

کمیسیون مستقل انتخابات باید در خلال ۳ ماه نتیجه کارش را به کابینه حکومت وحدت ملی ارائه کند.

خبرنامه افزده است:«کابینه جمهوری اسلامی افغانستان گزارش کار کمیسیون انتخابات را بررسی کرده و تصمیم اتخاذ می‌نماید و سپس کمیسیون مستقل انتخابات طببق تصمیم کابینه، اجراآت لازم را به عمل خواهد آورد».

پیش از این کابینه قانون انتخابات را که حوزه‌های انتخاباتی تک کرسی پشنهاد شده بود تایید کرده بود و واکنش‌های شدیدی را در شبکه‌های اجتماعی میان شهروندان به همراه داشت.

آقای دانش ابراز امیدواری کرده است که با نافذ شدن این قانون راه برای کار کمیته گزینش هموار شده و پروسه اصلاحات انتخاباتی نیز آغاز شود.

اصلاح نظام انتخاباتی از جمله موارد اصلی توافق‌نامه سیاسی حکومت وحدت ملی است که رییس جمهور چندین فرمان را در این مورد صادر کرد اما با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد.

مطالب مرتبط