پایان انزوای حکمتیار و آمدنش به کابل

سرانجام پس از چندین ماه مذاکره و رایزنی مبنی بر کشاندن گلبدین حکمتبار رهبر حزب اسلامی به میز گفتگو، شورای عالی صلح افغانستان از نهایی شدن توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی خبر می‌دهد.

download-1

اسماعیل قاسم‌یار عضو شورای عالی صلح  در گفتگو با خبرگزاری افق گفت: « موارد که مانع امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی  بود رفع شده و دوطرف بر سر امضای این توافق‌نامه تفاهم کرده اند».

آقای قاسمیار همچنان اضافه کرد که مشکلات ریزو دُرشتی‌ موافق‌نامه بصورت کامل حل شده و ممکن است در زود ترین فرصت دو طرف توافق‌نامه صلح را امضا کنند.

قاسمیار افزود تمام موارد اختلافی دو طرف در این توافق‌نامه حل شده و ما امیدوارم امروز 27 سنبله این توافقنامه بین دولت افغانستان و رهبری حزب اسلامی به امضا برسد.

وی از حضور حکمتیار در کابل ابزار بی اطلاعی کرد و گفت ممکن آقای حکمتیار فردا به کابل بیایید  و  توفقنامه صلح را با دولت افغانستان شخصا امضا کند.

از آغاز گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتبار حدود 5 ماه می‌گذرد و چندین بار هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی، مذاکره را ترک کرده بود.

در چند سال اخیر موضع گیری‌ها و سخنان گلبدین حکمتیار نسبت به اوضاع داخلی افغانستان مثبت‌تر شده بود تمام سعی حکمتبار در بیانه‌های که صادر می‌کرد براین بود که خودش در صحنه‌های سیاسی و نظامی کشور ایفاء نقش کند.

در این میان زمانی‌که حکمتیار در بیانیه‌ای از نیروهای تحت امرش خواست از صف گروه طالبان جدا شوند و در برابر هرگونه حرکت این گروه از خود واکنش نشان دهند امیدواری‌ پیوستن این گروه به بدنه حکومت کابل بیشتر شد.

گلبدین حکمتیار نزدیک دو دهه است که به‌دلیل مخالفت با دولت برهان الدین ربانی و پس از بمباران کردن کابل و آغاز جنگ‌های داخلی از حضور علنی در کشمکش‌های سیاسی در افغانستان خود داری کرد هر چند افراد حزب اسلامی در سطوح بلند دولت کرزی و حکومت وحدت ملی نقش داشته و این حزب  از احزاب پر قدرت در افغانستان محسوب می‌شود.

چندی قبل قطب الدین هلال مشاور رئیس جمهور غنی در امور صلح گفته بود که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در آینده نه چندان دور وارد کابل خواهد شد.

هلال خاطر نشان ساخت که با آمدن حکمتیار به کابل تغییرات اساسی و بنیادین در سیاست افغانستان به وجود خواهد آمد.

چندی قبل شورای عالی صلح اعلام کرده بود که توافق‌نامه صلح میان حزب اسلامی و دولت افغانستان قبل از عید قربان به امضا خواهد رسید.

شورای عالی صلح اعلام کرده که دو طرف مذاکره کننده توانسته‌اند روی یک توافق‌نامه ۲۵ ماده‌ای توافق کنند.

14374770_1767086090215384_1792663723_o

مقام‌های شورای عالی صلح در حالی از توافق کامل روی ماده های این تواقفنامه صلح با حزب اسلامی خبر می‌دهند که قبلا  برخی گمانی‌زنی ها مبنی بر خط زدن نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل و امریکا و رهایی زندانیان این حزب از موارد مورد اختلاف دو طرف عنوان شده بود.

گلبدین حکمتبار رهبر حزب اسلامی در حالی به کابل می‌آید که یک هئیت بلند رتبه از شورای عالی صلح افغانستان برای از سر گیری مذاکرات با طالبان در چند روز گذشته وارد کوریای جنوبی شده‌ است.

کریم خلیلی معاون شورای عالی صلح چند روز قبل برای پیش‌برد گفتگوهای های صلح با طالبان به کریای جنوبی رفته است. گفته می‌شود این نشست میان این هیئت و هیئت طالبان در کوریای جنوبی با میان‌جگری  این کشور انجام شده است.

گفتگوها در مورد صلح دولت افغانستان با طالبان از سال‌های دور ادامه داشته و تاکنون گفتگوی های انجام شده قناعت دو طرف را حاصل نکرده است. طالبان همچنان در جبهات جنگ در چندین ولایت کشور مقابل نیروهای امنیتی می‌جنگند.

از سوی هم تشدید حملات انتحاری در پایتخت باعث ناامیدی مردم از موفقعیت آمیز بودن گفتگوهای صلح میان دولت و طالبان شده است.

فرجام موفقیت آمیز بودن مذاکرات شورای عالی صلح افغانستان با حزب اسلامی و سهم گرفتن گلبدین حمکتیار در بدنه حکومت، شاید طالبان را نیز ترغیب کند تا به روند گفتگوهای صلح بپوندند.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. نظر به مواد که در توافق نامه صلح دولت افغانستان وجزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار آمده ونماینده های دوطرف امضا نموده است نکته که قابل بحث است:
    رهای افرادیکه ازحزب اسلامی در زندان ها است :مردم افغانستان خواهان سپری نمودن محکومین به جزای شان است.آنها افغانهاراکشتند،انتحاری نمودن وجان،مال وسرمایه عام المنفعه را تخریب کرده است وهیچ ضمانت وجود نداردکه این زندانیان بعد ازرهایی دوباره سلاح بگیرد وعلیه ما بجنگد.