بزرگترین قرارداد کمک نظامی امریکا با اسرائیل به امضا رسید

امریکا با اسرائیل توافقی را امضا کرده است که این کشور طبق این توافق متعهد شده است که طی ۱۰ سال آینده ۳۸ میلیارد دالر در قالب بسته کمک نظامی به اسرائیل تحویل بدهد.

14359821_1766233103634016_1900995962_o

باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا، روز چهارشنبه درپی نهایی شدن این توافق با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که این توافق عزم راسخ ایالت متحده را برای حمایت از امنیت اسرائیل را نشان می‌دهد.

مقامات امریکا و اسرائیل تاکید کردند که این بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی در تاریخ امریکا به یک کشور هم‌پیمان است.

سوزان رایس مشاور امنیت میلی اوباما، که در مراسم امضای این توافق‌نامه حضور داشت، توافق را «برد_ برد» برای اسرائیل و امریکا نامید.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی امریکا هنگام امضای این قرارداد با تاکید بر این‌که این کمک نظامی بزرگ‌ترین تعهد نظامی امریکا به یک کشور متحد است، خاطر نشان کرد که بزرگی این کمک نشان‌دهنده اهمیت امنیت اسرائیل برای امریکاست.

رایزنی بر سر این بسته در ده ماه اخیر در اسرائیل و امریکا در جریان بود. جمهوری خواهان امریکا همگام با اسرائیل برای افزایش مبلغ یاد شده تلاش کرده و دولت واشنگتن را زیر فشار گذشته بودند.

این توافق بزرگ نظامی امریکا با اسرائیل در حالی به امضا می‌رسد که در چند ماه گذشته روابط باراک اویاما با بنیامین نتانیاهو،نخست وزیر اسرائیل به سردی بی سابقه‌ی گرایده بود.

پس از امضای این توافق میان امریکا و اسرائیل، نخست وزیر اسرائیل در یک پیام تلویزیونی از باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا تشکر کرد.

این نخستین کمک نظامی امریکا به اسرائیل نیست قرارداد پیشین کمک نظامی امریکا به اسرائیل که در سال ۲۰۰۷ میلادی میان دو کشور به امضا رسیده بود در سال ۲۰۱۸ پایان می‌یابد.

در قرارداد دیگری‌که در زمان ریاست جمهوری جرج بوش با اسرائیل به امضا رسید رقم کمک‌های نظامی امریکا به این کشور ۳۷ میلیارد دالر بود.

بر اساس گزارشی‌که گنکره امریکا منتشر کرده میزان کمک‌هایی که امریکا از سال ۱۹۶۰ میلادی تا کنون به اسرائیل ارائه کرده است بیش از ۱۲۴ میلیارد دالر برآورد می‌شود.

در همین حال، در قرارداده تازه میان دو کشور،پیش بینی شده است که اگر امنیت اسرائیل با مخاطرات تازه‌ای مانند جنگ رو‌به‌رو شود، کمک‌های نظامی امریکا بیشتر از مبلغ یاد شده به ارتش اسرائیل تزریق شود.

لازم به ذکر است که دونالد ترامپ نامزد پیش‌تاز ریاست جمهوری امریکا در یک سخنرانی خود اعلام کرده بود که کمک‌های امریکا به کشور اسرائیل نباید بلاعوض باشد، ممکن است امریکا بخواهد پول‌ کمک‌ها را از اسرائیل پس بگیرد.

برمبنای قرارداد جدید به امضا رسیده میان دو کشور، آمریکا از این پس سالانه سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به شکل منابع مالی و تجهیزات نظامی به اسراییل تحویل خواهد داد.

مطالب مرتبط