شیراز گونتاناموی مهاجرین افغان

پلیس ولایت شیراز ایران، شماری از مهاجرین افغانستانی را دستگیر و در یک نمایشگاه که حاصل به اصطلاح زحمات پلیس این ولایت خوانده شده را در قفس های آهنی در تیررس و دید مردم قرار داده است.14328837_1764222330501760_608766081_n

به گزارش افق٬به نمایش گذاشتن تعدادی از مهاجرین افغان در شیراز اعتراضات گسترده‌ای را در رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی در پی داشته است.

در چند روز گذشته پلیس شیراز در چندین عملیات نظیر کشف مواد مخدر، مشروبات الکولی و فیلم‌های مستهجن که انجام داده دستگیری اتباع بیگانه (افغانستانی) را نیز شامل این عملیات کرده و همه را در یک فضای سبز گرد‌هم جمع کرده و مهاجرین دستگیر شده را در قفس‌های آهنی محصور و از این‌ها عکس و فیلم منتشر کرده است.

این عمل پلیس ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مهم افغانستان و حهان داشت تصاویر را که پلیس ایران منتشر کرده در شبکه های اجتماعی دست‌بدست می‌شود که خشم مردم افغانستان و حتی ایرانی‌ها را برانگیخته است.

درتصاویر منتشرشده دیده می‌شودکه مهاجرین در قفس‌های آهنی زندانی شده اند که چشم‌های‌شان با پارچه سفید بسته شده است.

بازتاب گسترده این خبر تنها در میان کاربران عادی فضای مجازی خلاصه نشد وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان با نشر اعلامیه‌ی برخورد نیروی پلیس شیراز با مهاجرین افغانستانی را عمل غیر انسانی، توهین آمیز، و تعرض آشکار به کرامت انسانی خوانده است.

وزارت مهاجرین افغانستان با انتشار خبرنامه‌ی که دیروز جمعه 19 سنبله نشر کرده است از دولت ایران خواسته تا این موضوع را به صورت جدی پیگری کند.

ناصر کشاورز، معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی شیراز در رابطه با این خبر به رسانه ‌های ایرانی گفته است که ۲۷۷نفر از اتباع بیگانه غیر قانونی را در این ولایت دستگیر کرده‌اند. و بازداشت افغان‌ها را یک دستاورد برای پلیس این ولایت دانسته است.

عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران، در صفحه اینستاگرام خود نوشته شرمنده انسانیت شدم و شرمنده مردم افغانستان. این واکنش آقای رمضان‌زاده یکی از چند واکنشی است که درستی این قضیه را تایید می‌کند.

در کنارشهروندان کشور، نمایندگان پارلمان افغانستان نیز با نشر این خبر واکنش نشان داده اند و آن‌را خلاف موزاین حقوق بشری و کرامت انسانی خوانده اند.

احمد بهزاد نماینده مردم در پارلمان کشور به خبرگزاری افق گفت ” رفتار خشونت آمیز پلیس ایران با مهاجرین افغانستانی ونقض حقوق انسانی آن‌ها اتفاق تازه نیست متاسفانه در گذشته، ما بارها شاهد اقدامات خشونت آمیز از سوی پلیس ایران بوده ایم”

به گفته بهزاد در ایران کمتر به حقوق انسانی و کرامت انسانی مهاجرین حرمت گذاشته می‌شود. ما امیداورم دولت ایران از خود حرکت هوشمندانه نشان بدهد و عاملین این رفتارها را مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار دهد.14302600_1764220673835259_96088429_n

به گفته آقای بهزاد تبلیغات که در رسانه های ایرانی عیله مهاجرین و شهروندان افغانستانی صورت می‌گیرد و پراکندن بذر نفرت و یک‌نوع افغانی ستیزی را سبب می‌شود.

این نوع تبلیغات و نفرت پراکنی را در رویه های افراد علیه مهاجرین افغانستانی شاهد هستیم مانند “ستایش و کودکی دیگر‌که در ورامین تهران” به شکل فجیح‌ به قتل رسیدند. به نظر من بخشی نابسامانی‌های که در رابطه با نقض حقوق انسانی مهاجرین افغانستانی در ایران شاهدش هستیم بر می‎‌گردد به سیاست‌های حکومت ایران و به نوعی اقدامات ونوع تبلیغات که رسانه های ایران در رابطه با مهاجرین افغانستانی دارند.

این در حالیست که در این اواخر جمع آوری مهاجرین افغان در ایران شدت گرفته است. حسین فیروزی که به تازگی از ایران رد مرز شده است می‌گوید ” آن‌ها و همکارانش که در یک تولیدی پوشاک درتهران مشغول به‌کار بودند صبح در خواب بودند که دروازه وردی حولی توسط پلیس انتظامی تهران شکسته شد و پلیس وارد اتاق ما شد و ما  را بیرون کردند داخل یک موتر باربری به حوزه پلیس برده بعد از آن به اردوگاهی‌ در وارمین تهران انتقال دادند و از آن‌جا در اردوگاهی موسوم به سنگ سفید در مشهد انتقال داده شدیم و سرانجام بعد از یک هفته نگهداری در آن‌جا توسط پلیس مرزی ایران رد مرز شدیم”.

مسعوده کروخیل نماینده هرات در مجلس نمایندگان در گفتگوی با افق می‌گوید عمل پلیس شیراز یکی از ده‌ها مواردی است که به رسانه ها انعکاس پیدا گرده است.

خانم کروخیل می‌گوید: ” روزانه صدها تخطی حقوق بشری و ضد انسانی علیه مهاجرین افغانستانی ما در کشور های غربی و خصوصا جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

به گفته کروخیل شهر ۱۲ میلیونی تهران بروی شانه‌های شهروندان افغان ساخته شده است همین شهروندان ما در ایران نه بیمه دارد نه بحث حقوق انسانی این‌ها مراعات می‌شود. آزار و اذیت مهاجرین افغان لکه‌ ننگی است بر پیشانی دولت‌مردانی ما که نه امنیت شهروندانش را تامین می‌توانند، نه زمینه کار و اشتغال برای شهروندان فراهم می‌کند.

به گفته کروخیل، از ولایت هرات ده‌ها کودک بین ۱۰ تا ۱۲ ساله در ایران کارهای شاقه می‌کنند چاه حفر می‌کنند و سرانجام از ایران معتاد به مواد مخدر باز می‌گردند. به گفته کروخیل روزانه ده‌ها تن از کودکان خورد سال بدون سرپرست از مرز‌های ایران به افغانستان رد مرز می‌شوند. ایران با این گونه‌ رفتار هایش بدتر از پاکستان است که تروریست تربیت می‌کند و به افغانستان می‌فرستد.

یکی از پولیس های ایران در حال بسته گردن چشمان مهاجرین افغان در بند قفس
یک تن از پولیس های ایران در حال بسته گردن چشمان مهاجرین افغان در بند قفس

با این حال سفارت ایران در کابل با ارسال خبرنامه به افق گفته است افراد دستگیر شده از اتباع افغانستان نبوده اند.

دربخشی اعلامیه سفارت ایران در کابل آمده است که افراد که لزوما از اتباع کشور افغانستان نیز نبوده اند بدلیل اقدام به ورد و اقدامات غیر قانونی دستگیر شده‌اند لذا مهاجرین یا پناهنده محسوب نمی‌گردند و برخورد پلیس با آنان طبق مقررات داخلی ایران صورت گرفته و به هیچ عنوان خلاف کنوایسون‌های بین المللی و توافق‌نامه های دوجانبه در خصوص مهاجرین حقوق مهاجرین و پناهندگان نبوده است.

دربخش دیگر این اعلامیه آمده است که افراد دستگیر شده توسط نیروی انتظامی در فضای باز و پشت نرده نگه داشته شده‌اند و به هیچ عنوان کسی داخل قفس قرار داده نشده و به هیچ وجه نیز قصد و نیت مبنی بر توهین به آنان در کار نبوده است.

اعلامیه سفارت ایران در کابل مبنی بر دستگیری و توهین به آن‌چه مهاجرین افغانستانی خوانده شده در حالی منتشر شده است که خیلی از مقامات پیشین دولت ایران و برخی خبرنگاران صاحب نام ایرانی کار پلیس شیراز را به شدت محکوم کرده‌اند.

چندین رسانه صاحب نام خارجی نیز از دستگیری مهاجرین افغان در شیراز توسط پلیس این ولایت گزارش داده‌اند.

حمید اکبری

 

مطالب مرتبط