امریکا و روسیه بر سر آتش بس در سوریه توافق کردند

وزرای خارجه امریکا و روسیه بر سر آتش بس یک هفته ای  درسوریه به توافق رسیدند.

دو طرف تاکید کردند که این آتش بس در صورت که از تمام جناح های درگیر در سوریه رعایت شود راه حل سیاسی را فراهم خواهد کرد.

این آتش بس سر از دوشنبه همین هفته شروع خواهد شد و بر اساس این توافق نامه اگر جناح های درگیر در سوریه برای یک هفته به کمک های بشر دوستانه اجازه بدهند امریکا و روسیه به این کشور کمک های نظامی می کنند.

14315646_295025014208606_2078818706_o

جان کرری، وزیر خارجه امریکا در رابط به این توافق نامه گفت این آتش بس زمینه گفتگو وراحل های سیاسی در سوریه را افزایش می دهد و اگر دولت سوریه و شورشیان از این توافق نامه حمایت کنند جنگ در سوریه پایان خواهد یافت.

سرگی لاوروف، وزیرخارجه روسیه نیز گفت حمایت از توافقنامه زمینه مبارزه علیه داعش بیشتر فراهم می شود و به غیر نظامیان که  از جنگ آسیب دیدند نیز کمک های بشر دوستانه می رسد.

در این توافقنامه امریکا و روسیه از حکومت اسد خواسته است تا به جبهه النصره حمله نکنند و تنها سه طرف روی موضوع مبارزه با گروه داعش کار کنند.

در همین حال هفته گذشته وزارت دفاع امریکا اعلام کرده بود که مقامات وزارت خارجه آمریکا گفته‌اند که دولت این کشور نتوانسته بر سر آتش‌بس موقت در سوریه با روسیه به توافق برسد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در چین نیز با سرگی لاوروف، همتای روس خود دیدار کرد بود  و خواهان برقراری آتش‌بس موقت شد تا نیروهای امدادی بتوانند کمک‌های انسان‌دوستانه خود را به مناطق تحت کنترل شورشیان برسانند.

این درحالیست که مقامات امریکایی گفته بود حکومت بشار اسد بدون کمک های روسیه و ایران سرنگون خواهد شد.

امریکا در حالی با روسیه به توافقات آتش بس در سوریه دست پیدا کرده اند که دو طرف روی وضعیت اوکراین نیز باهم  اختلاف دارند.

 

 

مطالب مرتبط