کمیسیون حقوق بشر: ایران با مهاجران افغانی همانند شهروندان برخورد کند

کمیسیون حقوق بشر و وزارت امور مهاجران کشور عمل توهین‌آمیز پولیس ایران را با تعدادی از مهاجران که در ولایت شیراز آن کشور آنها را چشم بسته در قفس انداخته است را  محکوم کرده و از دولت ایران خواسته اند که جلو چنین برخورد را  با مهاجران کشور بگیرد.

63d21f04-c559-4213-ae77-f30cad1b5986_w610_r1_s

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر کشور گفته است؛ ایران باید مطابق اصول و موازین بین المللی و توافق‌نامه‌های که در زمینه‌ی حقوق مهاجران با افغانستان نموده با مهاجران کشور همانند شهروندان خود رفتار کند.

آقای بیدار این عمل پولیس شیراز را که مهاجران کشور را چشم بسته در قفس انداخته خلاف ارزشهای اسلام می‌داند و از آن کشور خواسته است که جلو چنین برخوردها را مهاجران بگیرد.

همچنان معین وزارت امور مهاجران کشور نیز عمل پولیس ایران را خلاف کرامت انسانی و توهین به مهاجران می‌داند و گفته است از دولت ایران خواسته شده که این مساله را تحت پیگرد قضایی قرار دهد.

تصویرهای مهاجران افغانی که نشان می‌دهد آنها در قفس انداخته شده اند بار اول توسط مهاجران کشور در ایران منتشر شده و تاکنون نویسندگان ایرانی و مهاجران افغانی در محکوم کردن این عمل مطلب نوشته‌اند.

همچنان این تصویر در شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک توسط کاربران داخل افغانستان نیز دست به دست می‌شود و این عمل  را محکوم می‌نمایند.

برخورد غیر انسانی با مهاجران افغانستانی در ایران سالهاست که تکرار می‌شود و چنین برخوردها تنها به پولیس این کشور محدود نمی‌شود. تحقیر کردن مهاجران افغانی در ایران  به یک فرهنگ مبدل شده است.

اطلاعیه‌های در ایران با این مضون « وُرود سک و افغانی در قبرستان ممنوع است» و موارد مشابه از این دست بدون حساسیت نصب و منتشر می‌شود که نشان دهنده نگرشی غیر انسانی به مهاجران افغانی بود و برخوردهای تحقیر آمیز را با آنها، تقویت می‌کند

مطالب مرتبط