هفته شهید و دل‌ پر درد مجاهدین از حکومت افغانستان

با نزدیک شدن به هفته موسوم به شهید، بنیاد احمد شاه مسعود به پیشواز روز و هفته شهید اعلامیه‌ی این بنیاد را منتشر کرده و از مردم افغانستان خواسته تا در این هفته از شهدای شان تجلیل کنند.

همه ساله با فرارسیدن هفته شهید دولت افغانستان تدابیر ویژه‌ی را برای برگزاری هفته شهید روی دست می‎‌گیرد. بر افراشته شدن پرچم‌های سیاه رنگ در میادین شهر و تدابیر شدید امنیتی که از سوی نیروهای امنیتی روی دست می‎گیرند در سطح شهر ملموس است.

با فرارسیدن پانزدهمین سالروز ترور احمد شاه مسعود، وزیر دفاع دولت استاد ربانی و فرمانده نامدار مجاهدین، بنیاد احمد شاه مسعود در مورد چگونگی برگزاری و تجلیل از شهدای افغانستان اعلامیه منتشر کرده است.

273270_gallery_540e6d1ce950a_jpg_fa_rszd
با فرارسیدن پانزدهمین سالروز ترور احمد شاه مسعود، وزیر دفاع دولت استاد ربانی و فرمانده نامدار مجاهدین، بنیاد احمد شاه مسعود در مورد چگونگی برگزاری و تجلیل از شهدای افغانستان اعلامیه منتشر کرده است.

در این اعلامیه آمده است که بنیاد شهید مسعود  منحیث بازتاب دهنده افکار و اندیشه های مسعود به‌منظور بزرگداشت از شهادت‌ها، رشادت‌ها، مجاهدت‌ها و مبارزات مردم افغانستان برنامه‌های گسترده‌ی را طی هفته شهید راه اندازی می‌کند.

در اعلامیه‌ی که از سوی این بنیاد منتشر شده برنامه‌های که طی هفته شهید از سوی این بنیاد ذکر شده بصورت خیلی گسترده و متنوع است.

هماهنگی مراسم رسمی گل‌گذاری مناره مقاومت در کابل و آرام‌گاه شهید مسعود با کمیسیونی که از سوی دولت تعیین گردیده است از برنامه هایی است که اعلام شده است.

همچنان این بنیاد اعلام کرده است که برنامه پاک سازی نواحی‌ شهر کابل نیز جزیی از برنامه‌های هفته شهید به شمار می‌رود.

بخشی از این برنامه ها به این شکل اعلام شده است.

اول- همکاری در تدویر محفل رسمی ـ دولتی در تالار لویه جرگه با کمیسیون دولتی در هژدهم سنبله،
راه اندازی پروگرام اهدای خون به نیروهای امنیتی کشور.
دوم- تجلیل از “روز قهرمان ملی” طی ضیافتی با دعوت دیپلمات های خارجی مقیم کابل و شخصیت های سیاسی و دولتی کشور.
سوم- همآهنگی در تدویر محافل در خارج از کشور، از طریق نماینده‌گی‌های سیاسی، نهاد ها و انجمن‌های مردمی.

همه ساله در هفته شهید و سالروز گرامی‌داشت از جهاد و مقاومت شهید احمد شاه مسعود شماری زیادی  از مجاهدین و مقامات ارشد حکومتی گرد هم می‌آیند و موج تندی از انتقادها نیز به آدرس شورشیان و حکومت ارایه می گردد.

بیشتر این انتقادها، مربوط است به کارکرد‌های دولت و در حاشیه قرار دادن فرماندهان جهادی که با لحن تندی در هفته شهید از آدرس مجاهدین سابق افغانستان به‌گوش دولت می‌رسد.

14281306_1762087200715273_786294334_n
احمد شاه مسعود، فرزند دوست محمد، در ماه سپتامبر سال 1953 در ولایت پنجشیر در شمال کابل چشم به دنیا گشوده است. او در ده سال دوران جهاد علیه قشون سرخ شوری در دره پنجشیر مقاومت کرده است.

علیرغم حضور مجاهدین در بدنه حکومت بار‌ها سران مجاهدین از سهیم نبودن شان در موراد مهم ملی از دولت‌ انتقاد صورت کرده اند.

اکنون حکومت وحدت ملی از دو هسته مهم تشکیل شده است. هسته ا‌ی که تا کنون با هم در تعامل نبودند. داکتر عبدالله عبدالله از چهره‌های مجاهدین و از نزدیکان احمد شاه مسعود و محمد اشرف غنی کسی‌که در خارج از افغانستان زندگی کرده و در‌همان‌جا تحصیل کرده و حتی در خارج از افغانستان با یک تبعه‌ی خارجی تشکیل خانواده داده است.

نارضایتی‌های مجاهدین نسبت به عدم صلاحیت کافی عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی در این اواخر باعث شده تا بارها مجاهدین تشکیل جلسه بدهند و از رئیس جمهور غنی انتقاد کنند تا جایی‌که داکتر عبدالله برای حل اختلافاتش با رئیس جمهور غنی پنجمین دیدار یک به یک اش را نیز شب گذشته، یکشنبه شب انجام داده است.

احمد شاه مسعود، فرزند دوست محمد، در ماه سپتامبر سال 1953 در ولایت پنجشیر در شمال کابل چشم به دنیا گشوده است. او در ده سال دوران جهاد علیه قشون سرخ شوری در دره پنجشیر مقاومت کرده است.

احمد شاه مسعود به تاریخ 18 سنبله 1380 هجری شمسی،مطابق 9 سپتمبر 2001 میلادی، دو روز قبل از انفجار مرکز تجارت جهانی نیویارک امریکا، توسط دو حمله کننده انتحاری عرب تبار که خود را خبرنگار یک شبکه خبری خارجی معرفی کرده بودند در منطقه خواجه بهاءالدین ولایت تخار، کشته شد.پس از مسعود رهبری نظامی جبهه مقاومت را مرحوم مارشال محمد قسیم فهیم برعهده گرفت.

از این روز، هر ساله به‌نام آغاز هفته شهید در سراسر کشور به طور رسمی و غیر رسمی از سوی مردم تجلیل می شود.

مسعود در طول حکومت چهار ساله مجاهدین ، وزیر دفاع دولت برهان الدین ربانی و از طرف‌های اصلی جنگ‌های داخلی در کابل بود که به کشته شدن هزاران نفر و نیز آوارگی میلیون ها نفر انجامید که از این دوره بعنوان یکی از تلخ ترین دوره های زندگی مردم افغانستان یاد شده است.

پس از اینکه طالبان برافغانستان مسلط شدند فرمانده مسعود با شماری از رهبران جهادی دیگر به مقاومت برضد این گروه پرداختند و جنگ های سختی را برضد امارت اسلامی طالبان انجام دادند.

پس از ترور مسعود در تخار، امریکا برضد شبکه القاعده و طالبان در افغانستان دست به کار شد و این مداخله باعث سقوط طالبان و تشکیل دولت انتقالی شد.

پس از آن، لویه جرگه اضطراری افغانستان در پایان دولت موقت شکل گرفت و به احمد شاه مسعود لقب قهرمان ملی کشور را داد.

اکنون همه ساله 18 سنبله سالروز کشته شدن مسعود، در تقویم افغانستان روز شهید نام‌گذاری شد و این روز در تقویم افغانستان تعطیلی عمومی ذکر شده است.

مراسم رسمی تجلیل از این  روز در سال‌های اخیر در خیمه لوی جرگه با حضور رئیس جمهور، شماری از اعضای کابینه، نمایندگان مجلس، رهبران سابق جهادی و هزاران نفر از شهروندان کابل برگزار می‌شود.

پرچم‌های سیاه همراه با پرچم افغانستان در بیشتر نقاط شهر، به ویژه چهارراهی که بنام احمد شاه مسعود مسما شده برافراشته می‌شود.

کاروان‌های موتر که عمدتا از علاقمندان احمد شاه مسعود است با عکس‌های این فرمانده جهادی آراسته شده و در گوشه و کنار شهر به گشت زنی می‌پردازند.

گاهی این حرکات حامیان احمدشاه مسعود به تیر اندازی و کشته شدن افراد نیز می‌انجامد. چند سال قبل در جریان  یک مشاجره در غرب کابل که همزمان با برگزاری مراسم گرامی‌داشت سال‌گرد ترور احمد شاه مسعود، روی داد دو نفر کشته شدند.

اما امسال هفته شهید در حال فرا می‎رسد که مجاهدین سابق جهادی از حکومت فعلی چندان دل خوشی ندارند.

نشست‌های پی‌هم مجاهدین در این روزها و انتقاد بی‌پیشنه در مورد حکومت وحدت ملی شدت گرفته است.

این در حالیست که کمنر از یک‌ماه از پایان توافق‌نامه سیاسی رهبران حکومت وحدت ملی باقی مانده است در برخی از مجالس حرف از بدیل حکومت وحدت ملی نیز به گوش می‌رسد.

احتمالا امسال در سالروز ترور احمد شاه مسعود، مجاهدین و منتقدین نظام حاکم، حرف‌ها و گفته‌های تازه‌ی در مورد سرنوشت حکومت وحدت ملی خواهند داشت.

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط