کمیته رسانه ای کمیسیون مستقل انتخابات: 13 شبکه تلویزیونی افغانستان جریمه شدند

 کمیته رسانه ای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان۱۳ شبکه تلویزیونی و یک شبکه رادیویی  کشور را به علت تخلف در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری  به پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.

به گزارش افق، ˈفریده نیکزادˈ رییس کمیته رسانه ها در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز چهارشنبه ۲۳ اپریل ۲۰۱۴ در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد ۱۳ شبکه تلویزیونی به علت تخلف تبلیغاتی و عدم رعایت قوانین در دوره سکوت انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان به پرداخت جریمه نقدی از۵ تا ۷۵هزار افغانی محکوم شدند.

گفته می شود نزدیک به ۳۵ شبکه تلویزیونی در افغانستان برای مخاطبان خود برنامه پخش می کنند و بیش از یکصد شبکه رادیویی نیز برنامه های خود را از طریق امواج رادیویی به گوش مردم  کشور می رسانند.

نیکزاد در ادمه این نشست خبری با تاکید به لزوم رعایت قانون، گفت: ۱۳ شبکه تلویزیونی و یک شبکه رادیویی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، جانبدارانه عمل کردند و دوره سکوت ۴۸ ساعته را پس از پایان زمان تبلیغات تا برگزاری انتخابات، رعایت نکردند.

رییس کمیته رسانه ها در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان افزود: برخی از رسانه ها نیز به علت تخطی از دستورالعمل کمیسیون اخطاریه دریافت کردند.

نیکزاد اسامی این شبکه های تلویزیونی و رادیویی را اعلام نکرد.

نهادهای ملی و دولتی افغانستان پیش از این از عملکرد کلی رسانه های افغانستان در جریان تبلیغات و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور تقدیر کردند و یکی از عوامل حضور گسترده مردم افغانستان را در پای صندوق های رای آگاهی دهی رسانه ها دانستند.

سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان۱۶ حمل ۹۳ در کشور برگزار شد.

دراین دوره از انتخابات افغانستان، افغان ها خود مسوولیت برگزاری انتخابات را بر عهده داشتند و نیروهای امنیتی این کشور نیز امنیت انتخابات را تامین کردند.

۳۲۵ هزار ناظر داخلی و بین المللی در این دوره بر روند برگزاری انتخابات افغانستان نظارت کردند.

کمیسیون انتخابات افغانستان تا کنون نتایج نزدیک ۵۰ درصد آرای این انتخابات را اعلام کرده است که بر اساس آن عبدالله عبدالله با کسب۴۴/۴ درصد در رتبه اول، اشرف غنی احمدزی با کسب ۳۳/۲درصد در جایگاه دوم قرار دارند.

زلمی رسول وزیر خارجه سابق افغانستان هم با کسب۱۰ درصد آرا در رتبه سوم قرار گرفته و پس از وی عبدالرب رسول سیاف، قطب الدین هلال، گل آغا شیرزی، داود سلطان زوی و هدایت امین ارسلا به ترتیب نقرات چهارم تا هشتم هستند.

ˈنور محمد نورˈ سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هم روز چهارشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در کابل گفت: روز پنج شنبه درصد قابل توجهی از نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در اختیار مردم افغانستان و رسانه ها قرار خواهد گرفت و روز شنبه نیز گل نتایج اولیه انتخابات ۱۶ حمل، اعلام خواهد شد.

نتایج نهایی و قطعی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۲۴ ثور پس از بررسی شکایات اعلام خواهد شد.

مطالب مرتبط