نشست کاسا ۱۰۰۰ با حضور نمایندگان افغانستان در پاریس برگزار شد

نشست چهار جانبه پروژه‌ی برق موسوم به «کاسا یک هزار» با حضور نمایندگان ارشد افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان و نهادهای تمویل کننده در شهر پاریس فرانسه برگزار شد.

14159064_533016046904119_1096710606_n

در این نشست روی موارد مربوط به این پروژه از جمله امنیت، مسایل تخنیکی، تدارکاتی و مالی بحث و بررسی صورت گرفته است.

از جانب افغانستان، هیئتی بلند پایه‌ی به ریاست علی احمد عثمانی، وزیر انژری و آب، همایون  قیومی مشاور ارشد ریاست جمهوری، مصطفی مستور، معین وزارت مالیه، مسعود عزیزی، معین وزارت امور داخله و قدرت الله دلاوری، رئیس عمومی شرکت برشنا شرکت کرده‌اند.

در خبرنامه‌ی که وزارت انرژی و آب کشور منتشر کرده است، تأکید شده که به منظور جلب توجه شرکت‌های خصوصی برای کارهای عملی این پروژه، با شرکت‌های بزرگ بین المللی صحبت‌های مفید صورت گرفته است.

در این نشست نمایندگان افغانستان، تاجکستان و اداره انکشاف بین المللی امریکا (USAID) روی موضوعات متعدد از جمله قیمت برق تاجیکستان به افغانستان، بند سبزور و پیشرفت کار پروژه‌هایی که از طرف این اداره تمویل می‌گردد، نیز بحث و تبادل نظر شده است.

وزارت انرژی و آب کشور تصریح کرده است که کشورهای حاضر در نشست و نهادهای مربوطه برای تطبیق به موقع این پروژه تأکید دارند و قرار است جلسه‌ی بعدی در این مورد در شهر دبی امارات متحده عربی برگزار گردد.

پروژه کاسا یک هزار، ۲۳ ماه ثور سال جاری با حضور نمایندگان عالی‌رتبه افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان آغاز شد. قرار است این پروژه، برق قرقیزستان و تاجیکستان را توسط یک خط ولتاژ قوی به طول ۱۲۵۰ کیلومتر از طریق افغانستان به پاکستان منتقل کند.

هزینه این طرح چهارساله بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده که نیمی از آن را بانک جهانی تامین می‌کند.

مطالب مرتبط