هلمند میدان جنگ تریاک و مافیای قدرت

جنگ هلمند به صورت حتم یک جنگ تمام عیار است که ظاهر خارجی آن بیشتر به خورد رسانه ها داده شده است.

این جنگ سالها با حضور انگلیسی ها ادامه داشت و اکنون نیز به تازگی پای نظامیان امریکایی دوباره به این ولایت باز شده است. نظامیانی که در سخت ترین میدان جنگ افغانستان حضور یافته اند.

جنگ هلمند به صورت حتم یک جنگ تمام عیار است که ظاهر خارجی آن بیشتر به خورد رسانه ها داده شده است.
جنگ هلمند به صورت حتم یک جنگ تمام عیار است که ظاهر خارجی آن بیشتر به خورد رسانه ها داده شده است.

هلمند میدان نبرد برای تریاک و پول است. مافیای موجود  در این ولایت که پایگاه های مستحکمی در درون نظام دارند همواره تلاش کرده اند تا این جنگ همچنان شعله ور بماند. این‌که چرا جنگ هلمند در گذشته با وجود نظامیان انگلیسی نقطه پایان گذاشته نشده است پُر واضح است‌که غربی‌ها به دنیال صلح و ثبات در افغانستان نیستند.

اکنون نبردهای شدید میان طالبان و نیروهای نظامی افغان در هلمند  زنگ‌خطر سقوط این ولایت مهم‌را برای کابل و مهم‌تر برای طالبان که از کشت تریاک این ولایت تغذیه نظامی و حیاتی می‌کنند را به‌گوش ارگ و نظامیان  خارجی، مستقر در کابل به‌صدا در آورده است.

در پی آن نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان اعلام کرده اند که حدود 100 سرباز امریکایی را برای حمایت و مشوره دهی نظامیان افغان به لشکرگاه مرکز هلمند در جنوب افغانستان فرستاده اند.

قبلا در هلمند نیروهای انگلیسی مستقر بودند که در مقابل طالبان می‌جنگیدند. انگلیس در سال 2015 به عملیات رزمی خود درافغانستان پایان داد.

بعد از خروج بیشتر نظامیان خارجی از افغانستان جنگ در نقاط مختلف افغانستان بیش از پیش شدت گرفته است.

خارجی‌ها برای نابودی تروریسم و تریاک به افغانستان مستقر شدند و این جنگ را ناتمام گذاشته راه خانه های شان‌را پیش گرفتند. اکنون نظامیان باقی مانده در کشور فقط به‌نام برنامه حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند.

اکنون طالبان قدرت‌مند شدند و عملا در اکثر ولایات کشور وارد میدان‌های نبرد شده اند. دامنه جنگ را چنان به نفع خودشان گسترش داده اند که اکنون نه شمال آرام نه جنوب و ارگ و وزرات جنگ را در سردر گمی مطلق فرو برده اند.

نبرد های سنگین در هلمند پایان نیافت که شعله جنگ در شمال شدت گرفت. سقوط ولسوالی‌های استراتژیک هلمند این گمانه را تقویت می‌کند که جنگ هلمند جنگ خارجی‌ها است که بر تصاحب اراضی وسیع تریاک ادامه دارد.

اکنون بازی هلمند با بازیگران تازه‌ ای رقم می خورد. صد سرباز امریکایی وارد نبرد هلمند شدند و این‌خود بر پیچیدگی اوضاع هلمند می‌افزاید. به نظر طالبان هم بعد از انتخاب رهبر جدید شان و نجات یافتن از سر درگُمی‌های درونی که از نبود رهبر نشات گرفته بود نجات یافته اند. از جانب دیگر حمایت کنندگان مالی و  نظامی این گروه در ماه‌های اخیر به‌صورت بی وقفه‌ای مهمات و تجهیزات جنگی فراهم می‌کند.

نیروهای اعزامی امریکایی به هلمند، در محلاتی مستقر خواهند شد که در گذشته نظامیان انگلیسی و امریکایی در آن‌جا درگیر جنگ با طالبان بودند. به نظر بعید است که این نظامیان خود وارد سنگرهای جنگ با طالبان شوند. این‌ها بیشتر نقش مربی و مستشار را به سربازان افغان به عهده خواهد داشت.

با وجود این؛ مناطق مهم و استراتژیک هلمند شب دست طالبان است و روز پرچم دولت افغانستان برافراشته می‌شود و این سر درگمی ریشه در نبود پالیسی منظم جنگی دارد که از سوی وزارت داخله و دفاع طرح می‌شود.

هنوز نه می‌شود گفت که جنگ هلمند با حضور سربازان تازه وارد شده امریکایی به نفع دولت افغانستان است. نیروهای اعزامی امریکایی بیشتر نقش آموزش و مشوره دهی را دارد.

تا حالا چندین ولسوالی هلمند بدست طالبان سقوط کرده و این نشان ضعف نیروهای افغان است از سوی هم غربی در وعده شان مبنی بر اینکه نیروهای زمینی و هوایی افغان‌را با تسلیحات سنگین و سبک پیش‌رفته اکمال می‌کند هم خالی از آّب در آمد.

نیروهای خارجی با شعارهایی که ارتش قوی و منسجم برای افغانستان می‌سازند وارد این کشور شده بودند و این نکته شاید در پیمان‌های که با امریکا به امضا رسیده نیز مکررا اشاره شده باشد.

بخشی از شکست‌های مکرر دولت در برابر طالبان در مناطق جنوب و شمال اگر به‌نبود هماهنگی و اختلافات میان سران وزارت دفاع و داخله  برمی‌گردد بخش مهم‌اش به نبود مهمات و تسلیحات جنگی است که در اختیار نظامیان کشور از سوی تمویل کنندگان خارجی قرار نگرفته است.

هلمند که به‌طور سنتی قلب مواضع طالبان در نظر گرفته می‌شود در پی تشدید حملات این گروه در ماه‌های اخیر این درگیری های شدت گرفته است.

مطالب مرتبط