هزاران کودک بی پدر؛ بازماندگان جهاد جنسی داعش

نهادهای بین‌المللی در گزارشی تأیید کرده‌اند که هزاران کودک در قلمرو داعش به دنیا آمده‌اند که پدرشان مشخص نیست و محصول جهاد جنسی این گروه به‌شمار می‌روند.

14081123_847649658703029_115927153_n

بیشتر این کودکان از زنانی زاده شده‌اند که مربوط به ایزدی‌های عراق‌اند و مدت‌ها اسیر جنگجویان داعش بوده‌اند.

این کودکان اما، نه پدرشان مشخص است و نه مادران‌شان می‌توانند در جامعه‌ای که بسیاری از مسایل سنتی هنوز در آن وجود دارد زندگی عادی داشته باشند.

به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، دو سال پس از یورش تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش بر اقلیت مذهبی ایزدی در شمال عراق و اسیر شدن هزاران زن و دختر ایزدی به صفت برده‌گان جنسی شورشیان داعش، اکنون اکثر قربانیان یا حامله یا هم با نوزاد به خانه‌های‌شان بر می‌گردند و با هزاران مشکل فرهنگی و حقوقی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این سازمان گزارش داده است که نزدیک به ۱۵۰۰ زن و دختر ایزدی که اسیر تندروان داعش شده بودند موفق به فرار شده‌اند، اما بر اساس گزارش این نهاد هنوز هم ۲۰۰۰ زن و دختر دیگر در اسارت باقی مانده‌اند.

به گفته نیمام غفوری، رییس یک نهاد امدادرسان به بیجاشده‌گان ایزدی، زنان و دختران فراری از چنگ داعش به سه دسته تقسیم می‌شوند. اول کسانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند، دوم کسانی که باردار هستند و سوم کسانی که با نوزادان‌شان به خانه بر می‌گردند.

او به صدای امریکا گفته است که چند ماه پس از حملات داعش بر مناطق ایزدیان، دختران و زنانی که اسیر گرفته شده بودند، حامله به خانه‌های‌شان بر می‌گشتند. او گفت که در اکثر موارد جنین آنان سقط داده می‌شد.

نوفل همادی، والی نینوا در عراق نیز گفته است که ۳۰۰۰ کودک در اثر «جهاد جنسی» در مناطق زیر اداره‌ی داعش به دنیا آمده‌اند که پدران‌شان نامعلوم‌اند.

براساس گزارش‌ها بیشتر زنانی که حامله به مناطق‌شان برگشته‌اند اجازه یافته‌اند که جنین‌شان را سقط کنند. اگر چه سقط جنین در عراق غیرقانونی است، اما به این مسئله به عنوان یک استثنا نگریسته شده است.

مطالب مرتبط