پایان المپیک ریو ۲۰۱۶، آغاز پاداش گیری مدال آوران

سرانجام سی و یک‌مین دوره المپیک ریو۲۰۱۶ روز یک‌شنبه در محل برگزاری المپیک در برازیل با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید. المپیکی که برای خیلی‌ها با اشک و شادی همراه بود.

المپیک ریو از ۱۵ تا ۳۱ اسد در شهر ریودوژانیرو برازیل برگزار شد. در این دور المپیک برازیل میزبان یازده هزار ورزشکار از ۲۰۷ کشور جهان  بود.

اما پایان المپیک بازهم با شادی و اندوه ورزشکاران و تماشاچیان همراه بود. بازندگان این دور از همین لحظه برای دور بعدی المپیک که قرار است در سال ۲۰۲۰ در توکیو پایتخت جاپان شروع شود لحظه شماری می‌کنند.

14112103_1756543017936358_1829825050_n
المپیک ریو و تقابل ارزش های سنتی

افغانستان اما این‌بار با دست خالی وارد بزریل شد و با دستان خالی‌تر به‌خانه باز گشت. افغانستان در رقابت کسب سهمیه المپیک نتوانست هیچ سهمی را به دست بیاورد اما این‎‌که چرا وزرشکاران که نه انگیزه قوی دارند و نه در سطح ملی و بین المللی از شهرت خوبی برخوردار هستند از سوی کمیته المپیک کشور گُزینش شدند جای بحث دارد.

وزرشکاران‌که حتی توانایی ۱۰ ثانیه برابری با حریف‌را روی تُشک مسابقه ندارند نهایت بی کفایتی در گزینش وزرشکاران نمایندگان افغان‌را در ریو به نمایش گذاشت.

موسیقی پایان المپیک ریو، یک‌شنبه شب گذشته رسما نواخته شد و ورزشکاران کشورها به خانه‌های شان بازگشتند.

برنده ها و مدال آوران علاوه بر شهرت و مدال‌های که در المپیک بدست آوردند در بازگشت به خانه‌های شان از سوی فدراسیون‌های ورزشی کشور شان با جوایز نقدی وغیر نقدی استقبال می‌شوند تا علاوه بر اعتبار و شهرت بین المللی که در المپیک کسب کرده اند  برای استمرار کارشان، ایجاد انگیزه و تشویق شوند.

امریکا کشوری‌که بیشترین مدال‌ها در المپیک ام‌سال کسب کرده برای دارندگان مدال‌های طلا، ۲۵ هزار دلار برای مدال آوران نقره ۱۵ هزار دالر و برای مدال آوران بُرنز ۱۰ هزار دالر در نظر گرفته است.

کشور انگلیس که پس از امریکا رتبه دوم در جدول مدال‌ها را در اختیار دارد هیچ نوع پاداش نقدی به ورزشکارانش در نظر نگرفته است.

تایوان، بیشترین پاداش در میان کشورهای جهان

هسو شوئی چینگ اولین طلایی تایوان بود. این ورزشکار ۲۵ سال سن دارد که توانست در رشته وزنه برداری زنان، با مجموع ۲۱۲ کیلوگرام مدال طلا، وزن ۵۳ کیلو گرم زنان‌را به خود اختصاص دهد.

بعد از برنده شدن هسو خبرگزاری‌ها اعلام کردند که وزارت آموزش و کمیته المپیک این کشور ۹۵۲ هزار دالر پاداش به این ورزشکار جوان پرداخت می‌کند.

دیگر دارندگان مدال نقره و بُرنز این کشور نیز به ترتیب هرکدام ۳۳۳ هزار دالر و ۲۳۸ هزار دلار در یافت خواهند کرد.

در اکثر کشورهایی که وزرشکارانش مدال آورده اند پاداش‌های ارزندی نقدی و غیر نقدی اعطا می‌کنند که اغلب این جوایز از سوی کمیته المپیک، حمایت کنندگان خصوصی و دولت‌ها پرداخت می‌شود. و در برخی کشور‌ها جوایز غیرنقدی مثل آپارتمان یا موتر نیز داده می‌شود.

سنگاپور و جایزه ۷۵۰ هزار دلاری برای مدال طلا

سنگاپورهم چیزی برای وزرشکاران مدال آورش کم نگذاشت. جوزف اسکولینگ، شناگر این کشور، ریو دوژانیرو را به عنوان مردی که توانست مایکل فلپس افسانه‌ای امریکایی را شکست دهد ترک کرد. اما وی نه تنها یک قهرمان شنا است بلکه او یک میلیونر نیز شده است.

اسکولینگ ۲۱ ساله علاوه براینکه توانست فلپس را شکست دهد و به مدال طلا دست یابد یک میلیون دلار سنگاپور ( در حدود ۷۵۰ هزار دلار امریکا می‌شود نیز از کمیته ملی المپیک کشورش در یافت خواهد کرد.)

14137680_1756543041269689_459455106_n

کمیته ملی المپیک سنگاپور اعلام کرده  بیست در صد از پاداش این قهرمان جوان را به مجمع شنای محلی برای آموزش و توسعه بیشتر اختصاص خواهد یافت. مدال اسکولینگ اولین طلای تاریخ سنگاپور به حساب می‌‌آید.

اندونزی و دو جایزه ۳۸۳ هزار دلاری

سومین کشوری‌که بیشترین پاداش را برای طلا آوران اش می‌دهد بازهم آسیایی است. لیلیانا ناتسیر و تونتوی احمد، در رشته بدمینتون تیمی توانستند با شکست حرفیان چینی شان تنها مدال طلای اندونزیا را به دست بیاورند.

هر کدام از این ورزشکاران ۳۸۳ هزار دالر از وزارت ورزش و جوانان این کشور دریافت خواهند کرد.علاوه بر آن این‌دو، ماهانه ۱۵۰۰ دالر به صورت مادام‌العمر دریافت خواهند کرد.

تایلند و جایزه ۲۸۷ هزار دالری

تایلند نیز اعلام کرده ۱۰ میلیون بات به وزرشکارانی که مدل طلا بدست آورده اند پرداخت خواهد کرد. مبلغ یاد شده معادل ۲۸۷ هزار دالر امریکا است. دارنده مدال نقره این کشور ۶ میلیون بات برابر با ۱۷۲ هزار دالر امریکا دریافت خواهد کرد.

در تایلند معمولا شرکت‌های خصوصی نیز جوایزی را برای ورزشکاران در نظر می‎‌گیرند و دارندگان مدال‌های المپیک در مجموع ده‌هزار دالر دریافت می‌کنند.

کشور تایلند تا کنون ۲ طلا  ۲ نقره و ۲ بُرنز در المپیک امسال بدست آورده است.

آذربایجان که بیشترین سرمایه گذاری را در حوزه ورزش کرده

14081419_1756542387936421_1704223947_n
جدول رده بندی ریو ۲۰۱۶

کشور آذربایجان که در سال‌های اخیر یکی از چند کشوری است که سرمایه گذاری بسیاری را روی رشد ورزش انجام داده است. این کشور در المپیک ریو ۱۸ مدال کسب کرده است که تنها یکی از آن‌ها طلا است.

رادیک عیسی‌اف تنها مدال طلای این کشور را در رشته تکواندو به دست آورد توانست ۲۵۵ هزار دالر جایزه نقدی وعده داده شده را به خود اختصاص دهد. مربیان و ورزشکاران مدال آور این کشور نیز مبلغی برابر با نیمی ازجایزه را دریافت می‌کنند.

گفته می‌شود مدال نقره آذربایجان ۱۲۴ هزار دالر و مدال برنز اش نیز ۶۲ هزار دالر ارزش دارد.

قزاقستان پول نقد می‌دهد و آپارتمان

در قزاقستان، برندگان مدال طلا ۸۶ میلیون تنگی (واحد پولی قزاقستان) دریافت می‌کنند که تقربیا برابر با ۲۵۰ هزار دالر امریکا است. برندگان مدال نقره این کشور ۵۰ میلیون تنگی( ۱۵۰ هزار دالر و برندگان مدل بُرنز ۲۵ میلیون تنگی ( ۷۵ هزار دالر) دریافت خواهند کرد.)

علاوه برجوایز نقدی این دارندگان مدال طلا صاحب یک آپارتمان سه خوابه، مدال نقره آپارتمان دو خوابه و مدال بُزنز یک خوابه می‌شوند.

ایران کم‌ترین جوایز را می‌دهد

به گزارش افق به نقل از خبرگزاری تسنیم، ایران با احتساب پاداش دولت و کمیته ملی المپیک این کشور ۳۰۰ سکه طلا با ۱۰ هزار دالر برای مدال طلا ، ۲۰۰ سکه طلا و ۵ هزار دالر برای مدال نقره، ۱۲۰ سکه طلا و سه هزار دالر برای مدال بُرنز خواهد داد.

هر سکه در بازار ایران نزدیک به ۳۵۰ دالر امریکایی معامله می‌شود.

مطالب مرتبط