جشن استقلال افغانستان در سایه اختلافات سران حکومت

با همه‌ی کمکش‌ها در سطح ملی و حضور کشور های غربی در افغانستان علیرغم این حضور جنگ همچنان ادامه دارد و سال‌هاست که سالروز استقلال افغانستان در سایه ترس و وحشت به گونه‌ی خصوصی فقط در حوزه خیلی محدود یعنی سران دولتی در محوطه  وزارت دفاع و ارگ ریاست جمهوری جشن گرفته می‌شود.

امروز 28 اسد نود و هفت‌مین سال‌گرد استراد استقلال افغانستان است. سالهاست که از 28 اسد به عنوان سالروز استقلال افغانستان از انگلیس در تقویم‌ها ثبت شده است. آن‌چه کا باید از در این گزارش ذکر شود این‌است که سال‌ها قبل این جشن در نهم حوت، ششم جواز و پس از آن در هفته اول سنبله برگزار می‌شد اما سالهاست این روال طبق معمول در 28 اسد برگزار می کنند.

14055591_1754350081488985_420578255_n
اکنون سال‌هاست که سران حکومت، رهبران جهادی، چهره های سیاسی با همه‌ی این تناقض جشن استقلال افغانستان‌را در 28 اسد برگزار می‌کنند.

این‌که چرا این‌همه اختلافات و اختلاف نظر در این مورد بوده است جای خودش را دارد. ممکن این‌همه تناقض در برگزاری سالروز استقلال افغانستان ناشی از تحولاتی باشد که از آغاز تلاش امان‌الله خان شاه آن‌دوره برای حصول وحفظ استقلال تا تثبیت آن روی داده است.

اکنون سال‌هاست که سران حکومت، رهبران جهادی، چهره های سیاسی  با همه‌ی این تناقض جشن استقلال افغانستان‌را در 28 اسد برگزار می‌شود. امسال اما این جشن حتی با دوران حاکمیت حامد کرزی هم فرق داشت. نزدیک به دوسال از عمر حکومت وحدت ملی می‌گذرد و اختلافات میان هر دو شریک قدرت همچنان پا برجاست.

در مراسم امروز مثل گذشته، رئیس جمهور محمد اشرف غنی با تشریفات ویژه اکلیل گل را در پای منار منسوب با آزادی گذاشت. رئیس جمهور بعد از اجرای این مراسم سخنرانی نکرد. در این مراسم شماری زیادی از مقام‌های دولتی به شمول داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی ، اعضای کابینه، اعضای شورای ملی، مقامات امنیتی و افسران ارشد ارتش و دپیلمات‌های خارجی در کشور شرکت کرده بودند.

آن‌چه که مهم است این‌ست که جشن به این عظمت که اکنون سهم مردم افغانستان که مهم‌ترین ضلع بدست آورنده و حفظ استقلال است به‌دور مانده اند. همه ساله جشن استراد استقلال کشور به گونه رسمی در محوطه ارگ ریاست جمهوری پشت دیوار های سیم خدار کشیده تجلیل می‌شود.

سخن‌رانی رئیس جمهور غنی بیشتر بر محور مباحث امنیتی بود او از فدا کاری های نیروهای امنیتی افغان در جنگ در برابر مخالفین مسلح تمجید کرد.

عمده نکات سخن‌رانی رئیس جمهور داعش و وطالبان بود که خطاب به داعش گفته است:« داعش نه تنها از ننگرهار ریشه کن می‌شود بلکه از تمام افغانستان این اتفاق خواهد افتاد.»

شاه امان‌الله، پس از آن‌که پدرش  امیر حبیب‌الله در شکارگاهی در لغمان در شرق کابل ترور شد به تاریح 30 دلو 1297 در کابل سلطنت خود را اعلام کرد. او دوازده روز بعد درنامه‌ای به لرد چلمسفورد فرمانده کل هند، مرگ پدر و سلطنت خود را به اطلاع او رساند و ضمنا از حکومت مستقل و آزاد در افغانستان سخن گفت.

اعلام استقلال پادشاه جدید در همین حد باقی نماند او در 9 حوت در اعلامیه معروف خود نوشت که پس از این افغانستان در امور داخلی خود استقلال کامل دارد. به دنبال آن او در سخنرانی داغ که در 24 حمل در میان جمعیت بزرگ با حضور سفیر هند بریتانیایی در محله مراد خانی، استقلال کشور را اعلام کرد و گفت بعد از این مملکت من مانند سایر دولت‌ها و قدرت‌ها جهان آزاد است.

مطالب مرتبط