امریکا 3000 زن را برای کار در ادارات دولتی افغانستان آموزش می‌دهد

اداره توسعه بین المللی امریکا(USAID)در تفاهم با وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان، 3000 هزار زن را در راستای حمایت از برنامه ایجاد شغل رئیس جمهوری افغانستان، برای استخدام در ادارات دولتی آموزش می دهد.

تفاهم‌نامه اجرای این طرح، روز گذشته میان وزیر کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین و رییس اداره توسعه بین المللی امریکا در کابل امضا شد.

160809 R 2
تفاهم‌نامه اجرای این طرح، روز گذشته میان وزیر کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین و رییس اداره توسعه بین المللی امریکا در کابل امضا شد.

احمدشاه صالحی، معین کار وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین هنگام امضای این قرارداد به خبرنگاران گفت که قرار است این طرح از طریق برنامه(Promote) اداره انکشاف بین المللی امریکا به زودی آغاز و در 6 تا 9 ماه عملی شود.

او گفت که در این برنامه زنانی تحت پوشش قرار می گیرند که از دانشگاه ها و یا نهادهای تحصیلات عالی فارغ شده و تصمیم دارند که در بدنه دولت کار کنند.

به گفته آقای صالحی، مطابق با این تفاهم‌نامه، تلاش می شود تا ظرفیت های مدیریتی و رهبری زنان ارتقا یابد.

صالحی گفت: “دلیل اساسی که این برنامه طرح شد، این است که آن عده از خانم هایی که تازه از تحصیلات عالی فارغ می شوند و تجربه کاری ندارند، بتوانند فرصت کاری به دست آورند.”

هربی اسمیت، رییس اداره توسعه بین المللی امریکا نیز گفت:« ما با سرمایه‌گذاری بالای زنان، بالای آینده افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کنیم و این ثابت شده که اقتصادهایی که شاهد بیشترین کاهش در میزان فقر بوده‌اند، اقتصادهایی‌اند که در میزان مشارکت زنان در نیروی کار، سریع‌ترین رشد را داشته اند.»

آقای اسمیت تاکید کرد که سیاست خارجی امریکا و تمویل کنندگان خارجی این تا است تا زنان افغان را در زمینه های مدیریتی تشویق و به خاطرشان سرمایه گذاری کنند.

اداره توسعه بین المللی امریکا، در خبرنامه ای گفته است که براساس تخمین حکومت افغانستان، سالانه حدود ۷۰۰ هزار متقاضیِ کار از جمله فارغان لیسه‌ها و فارغان پوهنتون‌ها وارد بازار کار می‌شوند؛ درحالیکه چانس آنها در این زمینه، کم و یا هیچ است.

در این خبرنامه آمده است که قرار است از طریق برنامۀ مذکور کمک شود تا در دو سال آینده ۷۵۰۰ زن، بتوانند در ادارات دولتی استخدام شوند.

گفته شده است که مطابق با این طرح، زنان جوان بین سنین ۱۸ تا ۳۰ سال، تحت پوشش قرار می گیرند و این زنان، فرصت فراگیری آموزش و کارآموزی همراه با معاش را خواهند داشت.

درحال حاضر بیش از سه میلیون دختر در مکاتب  و حدود ۶۲ هزار زن در پوهنتون‌های دولتی مصروف تحصیل هستند و عمر متوسط زنان نیز از ۴۲ به ۶۴ سال افزایش یافته است.

مطالب مرتبط