قطعه سرخ پای مقام‌های ارشد امنیتی را به هلمند کشانید

 هلمند قلب بی‌قرار جنوب این روزها شاهد نبرد سنگین میان نیروهای ویژه طالبان (واحد سرخ) و نیروهای خاص نظامی کشور است. نبردی‌ که وارد نهمین روزش می‌شود.

مقام‌های محلی هلمند به‌رسانه‌ها از ورود نیروهای تازه نفس دولتی به منطقه نادعلی هلمند، جایی که میدان اصلی نبردهای چند روز اخیر است، خبر داده‌اند.

مقام‌های محلی هلمند به‌رسانه‌ها از ورود نیروهای تازه نفس دولتی به منطقه نادعلی هلمند، جایی که میدان اصلی نبردهای چند روز اخیر است، خبر داده‌اند.
مقام‌های محلی هلمند به‌رسانه‌ها از ورود نیروهای تازه نفس دولتی به منطقه نادعلی هلمند، جایی که میدان اصلی نبردهای چند روز اخیر است، خبر داده‌اند.

گفته می‌شود نبرد در روزهای اخیر شدت بیشتری گرفته است. نبردی که پای وزیر داخله‌ی کشور و دو فرمانده کهنه کار ارتش را نیز به هلمند کشانده است.جنرال  تاج محمد جاهد وزیر امور داخله، جنرال عبدالرحمان رحمان معاون ارشد امنیتی وزارت داخله و جنرال مرادعلی مراد معاون رئیس ستاد ارتش برای نظارت، مشوره وعمل‌کرد نیروهای ارتش به‌ نادعلی رفته‌اند.

حضور تاج محمد جاهد وزیر داخله کشور در جنگ نادعلی دال بر شدت و قوت این جنگ است. هم‌چنین حضور جنرال مرادعلی مراد در هلمند این گمانه را تقویت می‌کند که طالبان برای تصرف مرکز نادعلی با انگیزه قوی وارد میادین نبرد شده اند. درگذشته نیز جنرال مراد در لحظات حساس نبرد در ولایت های مختلف وارد جهبه جنگ می‌شد.

عمر زواک سخنگوی والی هلمند به خبرگزاری افق گفت:« طالبان تلاش داشتند تا مرکز ولایت هلمند را به تصرف خود درآوردند که با ورود نیروهای تازه نفس به هلمند این تلاش‌ها ناکام شد.»

به‌گفته آقای زواک، طالبان از چندین نقطه ولایت هلمند حملات تهاجمی شان ‌را آغاز کرده‌اند که همین مسئله باعث ورود نیروی های ویژه از کابل به هلمند گردیده است.

به گفته سخنگوی والی هلمند، طالبان در نادعلی به‌صورت تهاجمی حمله کرده‌اند و بیشتر طالبان از مردم غیر نظامی به‌عنوان سپر دفاعی استفاده می‌کنند وهمین تاکتیک جنگی طالبان باعث دوام وتشدید درگیری در نادعلی شده است.

اما قضیه جنگ هلمند تنها در نادعلی خلاصه نه‌می‌شود. طالبان از چندین نقطه این ولایت مراکز دولتی را هدف قرار داده‌اند و گفته‌ می‌شود هدف اصلی طالبان تصرف شهر لشکرگاه مرکز هلمند و نقاط استراتژیک دیگر این ولایت بوده است.

به گفته زواک طالبان جدای از نادعلی که نزدیک به ده روز است؛ جنگ جریان دارد در ولسوالی ناوه و چندین منطقه دیگر این ولایت حملات گسترده‌ی خود را آغاز کرده اند و جنگ شدیدی بین قوت های افغان و طالبان ادامه دارد.

به گفته او، در اثر حملات تهاجمی طالبان بر مرکز ولسوالی نادعلی چند پوسته نیروهای نظامی کشور سقوط کرده که با افزایش نیروهای دولتی، اقدامات، برای پس‌گیری مناطق از دست رفته آغاز شده است.

 

طالبان افغانستان 001
سخنگویان طالبان اما با نشرخبرهای لحظه‌ به لحظه در صفحات اینترنیتی خود مدعی پیش‌رفت‌های نظامیان این گروه در نادعلی شده اند.

از سویی دیگر یک ناهماهنگی میان سخنگویان ادارات مهم نظامی هلمند نیز وجود دارد که بدون شک این ناهماهنگی برای طالبان خوشایند خواهد بود.

توریالی همت، مشاور مطبوعاتی والی هلمند به رسانه‎‌ها گفته است که از آغاز نبرد میان طالبان و نظامیان کشور 50 سرباز دولتی و بیش از 290 تن از جنگ‌جویان طالب کشته شده است. آماری‌که عمر زاواک سخنگوی والی هلمند به افق گفت 4 نظامی افغان کشته و 15 تن دیگر زخمی شده اند.

بدون شک تناقض گویی در آمار تلفات جنگ نادعلی مردم و رسانه‌ها را نسبت به صداقت دفاتر مطبوعاتی حکومت‌های محلی دچارسوء ظن می‌کند.

سخنگوی والی هلمند درباره حضور نیروهای خاص طالبان در جنگ گفت:« طالبان یک قطعه نظامی خاص را زیر نام قطعه سرخ آماده نبرد کرده اند که اکنون در چندین منطقه هلمند رو در روی نیروهای نظامی کشور می‌جنگند که از دید طالبان این قطعه یک واحد مجهز نظامی شمرده می‌شود.»

قبلا خبرهایی در رسانه‎‌ها منتشر شده بود طالبان تجهیزات جنگی مدرنی در اختیار دارند که حتی ارتش افغانستان نیز چنین مهماتی را در اختیار ندارند.

با توجه به دسترسی طالبان به امکانات فوق العاده نظامی این گمانه تقویت می شود که دست بیرونی در بسیج طالبان در جنگ علیه دولت افغانستان به‌صورت دقیق و حساب‌شده کار می‌کند تا برخی مناطق سرحدی افغانستان را از کنترول دولت خارج کند و طالبان و حتی افراد گروه القاعده را در این مناطق جا به‌جا کند.

سخنگوی والی هلمند نیز تائید کرد که کشور های خارجی مشخصا از گروه های شورشی و ترورسیتی در داخل افغانستان حمایت می‌کنند وی از این کشورها نام نه‌برد.

دفتر مطبوعاتی ولایت هلمند نیز با ارسال خبرنامه‌ی اعلام کرده که در حملات هوایی علیه گروه طالبان در ولسوالی مارجه 40 عضو این گروه کشته شده‌اند.

هلمند در جنوب افغانستان موقعیت دارد و مرکز کشت و قاچاق مواد مخدر افغانستان شمرده می‌شود که طالبان از کشت مواد مخدر تغذیه نظامی می‌کنند. بدون شک اگر دولت بتواند قدرت طالبان را در هلمند به حداقل برساند حجم وسیعی از کشت‌زارهای مواد مخدر را نابود کرده است.

در حمله ای که چندی قبل بر ولسوالی سنگین هلمند از سوی طالبان سازماندهی شده بود مقام‌های امنیتی محلی گفته بودند که در این حمله پنجابی‌ها، وزیرستانی‌ها و نظامیان پاکستانی دست داشتند. هرچند پاکستان این ادعا را رد کرد اما مقام‌های محلی هلمند گفته اند اجساد باقی مانده در میدان نبرد دال بر ثبوت این ادعاست.

مطالب مرتبط