گزارش تازه: واردات نیمی از نفت مصرفی افغانستان کنترل نمی‌شود

مقام‌ها در اداره نورم و استندرد افغانستان می‌گویند که نیمی از نفت وارداتی افغانستان بدون کنترول و به شکل قاچاق و معافیتی وارد این کشور می‌شود.13932747_628084934031289_3396032995387467448_n

نقیب‌الله فایق، رئیس عمومی اداره ملی نورم و استندرد افغانستان، روز سه شنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت که براساس یافته‌های این اداره از سه لیتر تیلی که وارد افغانستان می‌شود تنها یک لیتر آن کنترل شده و باقی یک لیتر آن به شکل قاچاق و یک لیتر دیگر آن به شکل معافیتی از گمرک بازرسی وارد می‌شود.

فایق می‌گوید که در شش ماه گذشته، این اداره یک و نیم میلیون لیتر تیل بی‌کیفیت را مسترد کرده اما احتمال دارد بیشتر از این مقدار تیل بی‌کیفیت از راه قاچاق و نیز معافیت‌ها وارد افغانستان شده باشد.

تیل افغانستان معمولا از ترکمنستان، ایران، عراق و حتی سوریه وارد می‌شود.

مسوولان اداره نورم و استندرد می‌گویند که باید قاچاق تیل در افغانستان متوقف شود و معافیت‌ها نیز پایان یابد.

رئیس اداره ملی نورم و استندرد افغانستان می‌گوید که که با آغاز کار لابراتوارهای مجهز در این کشور، وضعیت کیفیت تیل نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده اما هنوز راه درازی باقی مانده است.

آقای فایق می‌گوید که طرحی را روی دست دارند تا استندردهای تیل وارداتی افغانستان را به کابینه‌ی این کشور تقدیم کند.

میزان سرب و سلفر در تیل افغانستان

در کنفرانس اداره ملی نورم و استندرد افغانستان، تحقیق تازه در باره مقدار سلفر و سرب در تیل وارداتی این کشور نیز منتشر شد.

به گفته مسئولین اداره ملی حفاظت از محیط زیست، سلفر و سرب از جمله آلاینده‌های هوا است که ضرر زیادی بر سلامتی انسان‌ها دارد.

در این تحقیق، اداره ملی استاندارد افغانستان ۲۴۱ نمونه را از ولایات کابل، هرات، نیمروز، بلخ، فاریاب، قندوز، ننگرهار و قندهار از بخش‌های مختلف چون بندر، تانک تیل، ذخیرگاه تیل، دکان‌های تیل فروشی و تیل‌های وارداتی و معافیتی بررسی کرده است.

مجیب الرحمان خطیر، معاون تخنیکی اداره ملی استاندارد می‌گوید آنها میزان سرب را در پترول و میزان سلفر را در دیزل بررسی کرده‌اند.

به گفته او، در نتیجه این تحقیق ثابت شد که میزان سلفر در دیزل وارداتی افغانستان به حد استاندارد است اما میزان سرب در پترول وارداتی تنها در ۶.۶ درصد به میزان بسیار کم، بالاتر از حد استاندارد است.

او می‌گوید که به‌زودی دلایل میزان بالای سرب در پطرول بررسی و کنترل خواهد شد.

رئیس اداره ملی استاندارد افغانستان می‌گوید اکنون نگرانی‌ها از آلودگی‌های ناشی از سلفر و سرب موجود در تیل افغانستان رفع شده است.

اما او تأکید می‌کند که نتایج این تحقیق تنها مربوط به سلفر و سرب است و هنوز عناصر آلاینده دیگری نیز در تیل وجود دارد که باید بررسی شود.

اين تحقيق حاصل كار مشترك اداره ملي ستندرد و رياست عمومي مواد نفتي مي‌باشد.

داکتر وليد تميم رييس عمومي مواد نفتي و گاز مايع در اين كنفرانس سخنراني نموده و از تلاش‌هاي متخصصين هر دو اداره تشكري نمود و به ادامه‌ی كارهاي مشترك تاكيد کرد.

مطالب مرتبط