وزارت صحت: چهارصد میلیون دالر دوا در سال وارد می کنیم

مقام های وزارت صحت عامه کشور می گویند که افغانستان سالانه چهارصد میلیون دالر دوا از کشورهای همسایه وارد می کند.

به گفته فیروزالدین فیروز، بیشتر این دواها از کشورهای هند(25 درصد)، پاکستان(35 درصد) و ایران (15 درصد) به افغانستان وارد می شوند که چندان کیفیتی هم ندارند.

مقام های وزارت صحت عامه کشور می گویند که افغانستان سالانه چهارصد میلیون دالر دوا از کشورهای همسایه وارد می کند.
مقام های وزارت صحت عامه کشور می گویند که افغانستان سالانه چهارصد میلیون دالر دوا از کشورهای همسایه وارد می کند.

وزیر صحت تاکید کرد که متباقی داروهای مورد نیاز افغانستان از کشورهایی چون امارات، چین، بنگله دیش و نیز بخش داخلی تامین می شود.

آقای فیروز، روز یکشنبه در مراسم افتتاح اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصولات صحی سخنرانی کرد.

به گفته او، شرکت‌های تولید کننده دوا، یک قلم پرستامول را با چند نام تولید کرده و به قمیت‌های متفاوتی در بازارهای افغانستان به فروش می‌رسانند.

او گفت: «سالانه در مجموع به ارزش بیش از چهارصد میلیون دالر دوا به افغانستان وارد می‌شود. متاسفانه افغانستان نود و پنج درصد دوای خود را از بیرون وارد می‌کند و تنها زمینه تولید پنج درصد آن در داخل کشور وجود دارد.»

آقای فیروز ابراز امیدواری کرد که با آغاز به کار اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصولات صحی، مشکلات موجود در زمینه‌های کیفیت دارو و چگونگی کنترول آن رفع خواهد شد.

داکتر فیروزالدین فیروز گفت: «اولین وظیفه این اداره این است که مارکیت را کنترول و بروکراسی در دولت و سکتور خصوصی را از بین ببرد. دوم: هرکسی که در افغانستان بعد از این فارمسی ایجاد می‌کند، یا دواخانه می‌سازد و یا فارمسیستی که در مارکیت کار بکند، توسط این اداره برایش جواز داده می‌شود. سوم: بازرسی و تنفیذ قانون و مقررات است. وقتی قانون تنفیذ می‌شود، نظارت و بررسی هم شود. ثبت ادویه و محصولات طبی، کنترول کیفیت به شمول تجزیه لابراتواری، نظارت از کیفیت و مصونیت دوا، کنترول قیمت دوا. کنترول ادویه مخدر، صدور اجازه‌نامه ورود به بازار و گمرک، مطالعات تخنیکی و تحقیقی هم از وظایف اداره ملی دارویی و محصولات صحی است.»

نشا کامه‌وال، رییس اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصولات صحی افغانستان نیز می‌گوید که این اداره مسوولیت دارد تا پس از این در راستای کیفیت و مصونیت دارو کار کند. به‌گفته او، با آغاز به کار این اداره قیمت دواها نیز پایین خواهد آمد.

آقای کامه‌وال در عین حال تاکید کرد که در افغانستان تاکنون در زمینه چگونگی نگهداری و کنترول مارکیت دواها مشکلات زیادی وجود دارد.

براساس گزارش ها، در حال حاضر 17 شرکت تولیدی در افغانستان در زمینه تولید دارو فعالیت دارند که به‌گفته مقام‌های وزارت صحت عامه، این شرکت‌ها بیشتر دواهایی برای تداوی بیماری‌های جلدی و اسهالات تولید می‌کنند. هم‌چنین نزدیک به دوصد شرکت در کارهای واردات دارو فعال اند.

مطالب مرتبط