تجمع باشندگان هزاره‌تاون کویته در اعتراض به فاجعه دهمزنگ

در پی جنایت هولناک و انفجار و انتحار دوم اسد در کابل و کشته و زخمی شدن بیش از 300 تن از معترضان جنبش روشنایی مردم کویته در یک اقدام اعتراضی دست به تظاهرات زدند.

عصر روز چهارشنبه در دومین اقدام بعد از جنایت هولناک دهمزنگ مردم کویته دست به تجمع و راهپیمایی زده و در محکومت عاملان فاجعه دوم اسد شعار دادند.

این تجمع که با ابتکار “جامعه مدنی هزاره‌های کویته” سامان دهی شده بودمعترضین برنامه‌ای خود را  از خیابان / رود حسین آباد اغاز و پس از طی کردن خیابان‌ها/ رودهای چون ابوطالب، علی آبا بلخی چوک، برمه و جنرال موسی رود وارد اقبال شدند.

عصر روز چهارشنبه در دومین اقدام بعد از جنایت هولناک دهمزنگ مردم کویته دست به تجمع و راهپیمایی زده و در محکومت عاملان فاجعه دوم اسد شعار دادند.
عصر روز چهارشنبه در دومین اقدام بعد از جنایت هولناک دهمزنگ مردم کویته دست به تجمع و راهپیمایی زده و در محکومت عاملان فاجعه دوم اسد شعار دادند.

مظاهره کنندگان با حمل شعارهای بر راه و رسم فعالان جنبش روشنایی تاکید و دولت را در کم کاری و عدم تامین امنیت شهروندان افغانستان متهم کردند.

آنان با حمل این شعار “عامل قتل و کشتار ارگ است با سپیدار” در پیشانی جمعیت مسوول مستقیم جنایت هولناک چوک دهمزنگ را سران حکومت وحدت ملی دانسته اعلام کردند که دیر یا زود دولت تاوان این اشتباه تاریخی شان را پس خواهند داد.

آنان با حمل شعار های دیگری چون، معامله گران را در زباله دان تاریخ باید انداخت”، “جایی ندارد، دلال وخائن در بین مردم” و خائنین و حکومت پاسخگوی خون ملت و… بر رهبران سنتی تاختند و در محکومت آنان شعار دادند و اعلام کردند که دیگر در بین مردم جایی ندارید.

مردم معترض هزاره تاون کویته در نهایت با تجمع در یک میدان ورزشی در محله اقبال اباد به خوانش شعر و مقاله پرداخت و در محکومیت جنایت هولناک دوم اسد بیانیه و قطع نامه صادر کردند.

عزیز فیاض شاعر و از فعالان مدنی کویته که اجرای این برنامه را به عهده داشت نام های زیادی را خواند و افرادی زیادی پشت استج این برنامه حاضر شده و شعر و مقاله قرائت کردند که در این میان خوانش غزل مثنوی تازه از اقبال رجایی، روایت‌های یک راوی زنده و سخنرانی احمدعلی کوهزاد از مسوولان بلند رتبه حزب “هزاره دموکراتک پارتی” بیش از همه جلب توجه کرد.

معصومه مهرجو روایتی از یک شاهد زنده را با عنوان «من یک نسل سومی هستم» را خواند که در بخشی از آن آمده بود:
«من دختری از  نسل سوم انقلابم که در مهاجرت چشم به جهان گشود و در کمتر از 15 سال در سه کشوری که در هیچ کدامش آرام نگرفتم زندگی کردم.»

در بخش دیگری از روایت وی آمده بود: «آری من شاهد زنده انقلاب دیگری هستم، انقلابی از جنس انقلاب روشنایی، من شاهد بودم و دیدم که مردم نمی‌دانستند از کدام طرف مورد حمله قرار می‌گرفتند انتحاری گر‌های اجیر شده، نارنجک اندازهای  از داخل ساختمان اونیکس گوشه‌ای از هتل مسلط بر چوک دهمزنگ یا سربازی که چشم در چشم مردم ایستاده بودند و بر آنان شلیک می‌کرد.»

احمدعلی کوهزاد نیز طی سخنانی از عملکرد دولت افغانستان در قبال تامین امنیت شهروندان هزاره انتقاد کرده گفت تحقیر یک مردم تا یک جایی امکان پذیر است و اگر از یک مرحله پیش تر رود تاوان سنگینی بر حکومت خواهدداشت، وی به عنوان نمونه از بلوچ‌های بلوچیستان نام برد که مجبور شدند به کوه‌ها بالا رفته و دست به اقدامات مسلحانه بزند.

وی انقلاب روشنایی را نمونه عالی اخلاقی و شهروندی بیان نموده گفت آنچه در تظاهرات های جنبش روشنایی اتفاق افتاده است در سطح دنیا بی نظیر است.

وی تاکید کرد که نا دیده گرفتن یک ملت و قوم و جریانی در یک کشور گذشته ای چندانی خوبی نداشته یاد آور شد که بنگلادش ملتی بود که حقوق سیاسی و فرهنگی و اجتماعی اش در جغرافیایی بنام پاکستان تامین نشد وسبب شد که پاکستان آنروز به بدو قسمت تقسیم شود.

پس از وی امینی مهرجو به نمایندگی ازبرگزار کنندگان بیانیه ستاد برگزاری را قرائت کرد  که درآن به ادامه ای راه جنبش روشنایی تاکید و عبور از رهبران سنتی امری حتمی دانسته شده بود.

در بندهای از این بیانیه آمده است:« ما  اما، امروز اینجاییم تا به شکل آبرو مندانه از قربانیان راه دشوار آزادی گرامی داشت به عمل آورده، بر بی عدالتی اعتراض نموده بر جهل نهیب زده و بر آگاهی و ادامه‌ای راه جنش روشنایی تاکید کنیم.»

13883798_1205766306123691_1146179777_n
همچنان برگزار کنندگان خواستار تحقیق بین المللی و همه جانبه در باره رویداد مرگبار دوم اسد در میدان روشنایی شدند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:« ما آمده ایم تا به ارگ و سپیدار نشینان هشدار دهیم که تا خواسته‌های ملت ما بر آورده نگردد صدای عدالت خواهی  خاموش نه که رساتر  و بلند تر از گذشته خواهد شد.»

همچنان برگزار کنندگان خواستار تحقیق بین المللی و همه جانبه در باره رویداد مرگبار دوم اسد در میدان روشنایی شدند.

گفتنی است که این دومین واکنش مردم کویته به فاجعه دوم اسد درکابل بوده و پیش از این نیز فعالان مدنی پس از یک فراخوان در محوطه لیسه عالی پامیر تجمع و به یاد شهدای غرب کابل مراسم شمع افروزی بر پا کرده بودند.

امین مهرجو- کویته پاکستان

مطالب مرتبط