جنبش روشنایی: حکومت به خواست‌ دادخواهان رسیدگی‌ کند

جنبش روشنایی امروز اولین کنفرانس خبری خویش را پس حمله‌ی مرگبار دهمزنگ برگزار کرد و تاکید نمود که از موضع خویش کوتاه نمی‌آید، حکومت باید به پاس احترام خون قربانیان مسیر خط برق 500 کیلوولت را از بامیان اعلام کند.

کنفرانس جنبش روشنانی

این کنفرانس خبری در مصلی شهید مزاری در غرب کابل برگزار شد.

قرار بود این کنفرانس راس ساعت یازده برگزار شود اما به علت ممانعت افراد نظامی، نیم ساعت به تاخیر افتاد و اعضای جنبش روشنایی توانستند وارد این محل شده و کنفرانس خویش را با حضور خانواده قربانیان، خبرنگاران و رسانه‌ها برگزار کرد.

داوود ناجی از فعالان ارشد این جنبش گفت: در سه ماه گذشته جنبش روشنایی با برگزاری تظاهرات و همایش‌ به حکومت فرصت داد اما حکومت به خواست جنبش توجه نکرد.

او افزود؛ در جریان این مدت، حکومت به طور مستقیم با اعضای جنبش روشنایی مذاکره نداشته بلکه با اعضای حکومت در پُست معاون دوم ریاست جمهوری و معاون دوم ریاست اجراییه مذاکره نموده و آدرس خود را برای مذاکره با جنبش روشنایی اشتباه گرفته است.

این عضو ارشد جنبش روشنایی در مورد جدا شدن تعدادی از اعضای دیگر جنبش که دیروز در یک کنفرانس خبری گفته بودند که حکومت خواست جنبش روشنایی را شبی پیش از تظاهرات 2 اسد پذیرفته بود اما تعدادی از اعضای جنبش به برگزاری تظاهرات اصرار کردند، نیز پاسخ داد و گفت : از روز چهارشنبه 29 سرطان مذاکرات میان نمایندگان حکومت، رییس امنیت ملی آقای استانکزی، داکتر قیومی مشاور ریاست جمهوری با تیم رهبری جنبش انجام شد اما حکومت پیش شرط ما را که باید فیصله 11 ثور را ملغا اعلام می‌کرد ، نپذیرفت.

آقای ناجی در مورد امنیت تظاهرات گفت: با توجه به این‌که جنبش روشنایی در تظاهرات خویش تمامی قواعد اعتراض مدنی را رعایت کرد اما در تامین امنیت تظاهرات توجه لازم نکرد و بیشترین تدابیرامنیتی را  برای امنیت ارگ  ریاست جمهوری و نهادهای دولتی گرفت و در محل تظاهرات بیشتر از 50 پولیس موظف نشده بود.

این عضو جنبش روشنایی از حکومت انتقاد کرد که آثار حادثه‌ی حمله مرگبار بر تظاهرات را پیش از آنکه بررسی شود پاک کرده است.

در مورد کمیسیونی که برای تحقیق حادثه موظف شده گفت؛ این کمیسیون حکومتی بوده و از سوی جنبش روشنایی و خانواده قربانیان مردود است و در ترکیب آن بیشترافراد حکومتی شامل بوده و از جنبش روشنایی و خانواده قربانیان در آن عضویت ندارد.

پیش از این جنبش روشنایی گفته بود که باید بررسی حادثه دهمزنگ توسط هیاتی متشکل از خانواده قربانیان، جنبش روشنایی و با مدیریت نهادهای بی‌طرف بین‌المللی انجام شود.

این عضو رهبری جنبش گفت ما در مطالبات خود استوار و محکم ایستاده ایم و از حکومت می‌خواهیم که به پاس خون قربانیان حکومت مسیر خط برق 500 کیلوولت ترکمستان را مطابق ماستر پلان کشور، از بامیان اعلام کند.

در این کنفرانس گفته شد که جزئیات برنامه‌ها و اقدام‌های بعدی  جنبش روشنایی بعد از ظهر روز جمعه آینده در کنفرانس خبری دیگر اعلام می‌شود.

مطالب مرتبط