اردوغان از نان فروشی در خیابان تا ثروت 139 میلیون یورویی

این روزها ضربان قلب بی‌قرار ترکیه هم‌چنان در دست رسانه‌ها می طپد. کودتای نافرجام در این کشور برای چندمین روز متوالی ترکیه را سر خط خبرهای جهان قرار داد. بعد از ختم کودتای نافرجام، دستگاه سیاست خارجی این کشور در تغییر پالیسی کشورش در قبال چندین کشور دور و نزدیک‌اش، دیگرگونی عمیقی را به‌وجود آورد.

636045141631666540
رجب طیب اردوغان که در کودکی همواره طعم تلخ فقر را چشیده اکنون به یک سرمایه دار و سیاست‌مدار پّرمنتقد و پُر طرفدار در منطقه تبدیل شده است

از بازنگری روابط‌ش با ایالات متحده امریکا گرفته تا اتهام دخالت به کشور های اروپایی مبنی بر دخالت در امور داخلی ترکیه و حتی چراغ سبز نشان دادن اردوغان به دولت از هم گسیخته بشار اسد، سرکوب مخالفین اردوغان همه و همه جز عنواینی بود که رسانه‌ها تاکنون هم، آن‌را نشخوار می‌کنند.

به‌نظرم بد نیست در لابلای هیاهوی کودتای ناکام، جنگ و کشتار و حتی حجم بی مثال محبوبیت اردوغان درمیان شهروندان ترک، سری به زندگی شخصی رجب طیب اردوغان و همسرش امینه اردوغان بزنیم. بدون شک زندگی شخصی سیاست‌مداران و افراد سرشناس برای طرفداران و حتی مخالفین‌ش جالب و حایز اهمیت است.

رجب طیب اردوغان که در کودکی همواره طعم تلخ فقر را چشیده اکنون به یک سرمایه دار و سیاست‌مدار پّرمنتقد و پُر طرفدار در منطقه تبدیل شده است. به گزارش خبرگزاری افق به‌نقل از دیلی میل، اردوغان رئیس جمهور ترکیه 139 میلیون یورو ثروت دارد که تا حالا از چشم رسانه‌ها به‌دور مانده است. اردوغان سه کاخ بزرگ اشرافی و مجلل دارد. درهمین حال اصراف و خرید های پُر سرو صدایی امینه اردوغان نیز برحجم انتقادات مخالفین وی افزوده است. گفته می‌شود همسر آقای اردوغان به خرید لوازم لوکس و مجلل معتاد است.

جنجال خریدهای 50 هزار دالاری امینه اردوغان در ورشو پایتخت لهستان از سرزبان‌ها نیفتاده بود که این‌بار خبر از خرید وی از فروشگاه‌ی در بروکسل پایتخت بلژیک، وی را خبرساز کرد. این مرکز خرید به‌خاطر حضور و خرید وی از این فروشگاه، برای ساعاتی وردی اش به‌روی باقی مشتریان بسته شده تا امینه بتواند به راحتی خرید کند.

امنیه اردوغان علاقه‌ی شدید به خریده لوازم لوکس در عین حال عتیقه، علاقه زیاد دارد و به‌هر کشوری که سفرکند مبلغی زیادی را صرف خرید این لوازم می‌کند.

طبق گزارش‌های منتشرشده از زندگی خصوصی این زوج این‌ها سه کاخ بسیار شیکو مجلل در آنکارا و در استانبول دارند که کاخ اختصاصی شان در آنکارا است گفته ‌می‌شود امینه اردوغان علاقه‌ی شدید به مهمانی‌های پرخرج دارد که معمولا درکاخ که در آنکارا موقعیت دارد انجام می‌شود.آنچه خیلی تکان دهنده و عجیب به‌نظر می‌رسد قیمت فرش‌های است که کف این کاخ‌ها را پوشانیده. ارزش مجموعی این فرش‌ها به  7 میلیون یورو می‌رسد رقمی که ممکن است برای خیلی‌ها تکان دهنده و تعجب آور باشد.

636045141586738540
آمینه اردوغان علاقه‌ی شدید به مهمانی‌های پرخرج دارد که معمولا درکاخ که در آنکارا موقعیت دارد انجام می‌شود

اردوغان چهار فرزند دارد دو پسر بنام‌های احمد باراک و نجم الدین بلال و دخترانش بنام‌های اسراء اردوغان و سمیه اردوغان.که هرکدام یا در دانشگاه‌های معتبر آمریکا تحصیل می‌کنند با مالک شرکت‌های کلان تجاری هستند.

اما رجب چگونه اردوغان شد؟

رجب طیب اردوغان در سال 1954 در شهر ریزه در ساحل  دریای سیاه به‌دنیا آمد. پدرش گارد ساحلی بود. رجب که آن وقت اردوغان تخلص نه‌میکرد 13 سال سن داشت که پدرش برای گذراندن زندگی بهتر، تصمیم گرفت به استانبول مهاجرت کند.

اردوغان در نوجوانی در خیابان‌های محله‌های فقیرنشین لیموناد و نان کنجددار می‌فروخت. او همچنان در یک مدرسه اسلامی تحصیل کرد و سپس به دانشگاه مرمره در استانبول رفت و در رشته مدیریت فارغ التحصیل شد.

اردوغان به علاوه‌ی این همه مشقت و سختی‌ها بطور حرفه‌ای فوتبال بازی می‌کرد. او در دوران تحصیل در دانشگاه با نجم‌الدین اریکان آشنا شد و به این ترتیب به جنبش اسلام‌گرای ترکیه پیوست. آقای اریکان نخستین، نخست وزیر اسلام‌گرای ترکیه بود.

636045141571294540
قیمت فرش‌هایی که کف این کاخ‌ها را پوشانیده به 7 میلیون یورو می‌رسد رقمی که ممکن است برای خیلی‌ها تکان دهنده و تعجب آور باشد.

آقای اردوغان اولین بار بعد از کودتای نظامی سال 1980 با نظام سیاسی حاکم به مشکل برخورد. او در آن زمان برای سازمان ترانسپورت استانبول کار می‌کرد. رئیس اداره که اردوغان در آن کار می‌کرد یک فرمانده بازنشسته ارتش بود و از اردوغان خواسته بود تا بروت اش را بتراشد. اما گویا این خواست رئیس خلاف میل اردوغان بود وآقای اردوغان تن به خواسته رئیس اش نداد و کارش را رها کرد.او در سال‌های بعد به حزب اسلام‌گرای فضلیت پیوست و به سرعت پلکان ترقی را طی کرد و درسال 1994 شهردار استانبول شد.

اردوغان از سال 1994 رسما شهردار استانبول شد و تحولات بزرگی در زیرساخت‌های این شهر از جمله در حوزه ترانسپورت و محیط زیست ایجاد کرد. سه سال بعد پس از تصمیم دادگاه قانون اساسی ترکیه مبنی بر انحلال حزب رفاه ترکیه (وابسته به نجم‌الدین اربکان)، اردوغان در تجمعی اعتراضی هواداران این حزب شعری را خواند که براساس قوانین ترکیه، دعوت به خشونت و ترویج نفرت مذهبی تشخصی داده شد و شهردار استانبول به 10 ماه زندان محکوم شد. هرچند بیش از 4 ماه (در اواسط سال 1999) در زندان نماند، اما همین محکومیت سبب شد تا از سمت شهرداری عزل و از شرکت در انتخابات پارلمانی نیز محروم شود.

درسال 2001 حزب عدالت و توسعه را تأسیس کرد و یکسال بعد هم در انتخابات پارلمانی، به پیروزی چشمگیری دست یافت. اما بدلیل همان محکومیت قبلی، امکان نخست وزیری نداشت. بنابراین عبدالله گل نخست وزیر ترکیه شد. یکسال بعد هم بدلیل تخلفات انتخاباتی، هیئت عالی انتخابات ترکیه، ضمن ابطال انتخابات قبلی، انتخابات مجدد برگزار کرد و آن زمان بود که با اصلاح قانون، رهبران حز ب معترض حزب جمهوری خلق، امکان حضور در انتخابات را یافتند. و اینگونه پس از پیروزی دوباره حزب عدالت و توسعه، اردوغان به نخست‌وزیری رسید و تا 11 سال در همین پست ماند.

حتی  منتقدان آقای اردوغان پذیرفته اند که عملکرد وی در شهرداری استانبول مثبت و کارا بوده  گفته می‌شود اردوغان مثل خیلی از سیاست‌مدارن ترکیه فاسد نیست پیشینه ئ پایبنذی او به ارزش‌های اسلامی توجه بیشترقشر مسلمان این کشو را جلب کرده است.

آقای اردوغان در ژوئن 2011 خرداد 1390 سومین دوره نخست وزیری اش را آغاز کرد. او از سال 2002 قدرت را در ترکیه در دست دارد.

اکنون هم، آقای اردوغان مخالفین سیاسی و غیر سیاسی خود را همه‌را یا راهی زندان‌های این کشور می‌کند یا ممنوع ال‌ورود می‌کند.  احتمال این نیز می‌رود که اردوغان مخالفین خودش را به دار آویزد تا پندی باشد بر دیگر کسانی‌که حتی درفضای مجازی شخصیت جناب ایشان را نقد کنند.

 

 

 

مطالب مرتبط