ریاست جمهوری: به زودی پالیسی جلوگیری از تلفات غیرنظامیان تصویب می‌شود

ریاست جمهوری افغانستان نسبت به نگرانی سازمان ملل در مورد افزایش تلفات غیر نظامیان در افغانستان واکنش نشان داده و گفته است؛ قواعد نظامی و پالیسی برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان را تصویب می‌کند.

مقام ها در ارگ ریاست جمهوری افغانستان هیاتی را برای بررسی رویداد مرگبار روز شنبه در میدان شهدای کابل، توظیف کرده است.

در خبرنامه‌ای که از سوی دفتر ریاست جمهوری به نشر رسیده در آن گفته شده است که دولت افغانستان نیز از افزایش تلفات غیر نظامیان نگرانی دارد.

ریاست جمهوری عامل تلفات غیرنظامیان را طالبان و سایر گروه‌های هراس افگن خوانده و گفته است این گروه‌ها غیرنظامیان را به قتل می‌رسانند.

در خبرنامه آمده است؛ حکومت افغانستان تلاش دارد که تلفات غیر نظامیان و بخصوص کودکان کاهش یابد.

ریاست جمهوری گفته است گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که قربانیان اصلی جنگ غیرنظامیان و کودکان هستند و این جنگ تحمیلی است.

در خبرنامه گفت شده :«دولت افغانستان بر علاوۀ مقررات و قوانین حاکم بر عملکرد نیروهای امنیت و دفاعی کشور و حفظ جان مردم ملکی، پالیسی حفاظت مردم ملکی را نهایی ساخته و همانگونه که یوناما در این گزارش پیشنهاد نموده‌است، عنقریب مورد تصویب قرار خواهد داد».

یوناما، دفتر نمایندگان سازمان ملل دیروز (دوشنبه) گزارشی را از تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری میلادی در افغانستان، منتشرکر.

در گزارش آمده است است که در شش ماه گذشته 1601 غیرنظامی در افغانستان جان باخته و 3565  تن دیگر زخمی شده است که از این تعداد 1601 تن شان کودکان می‌باشند.

تادامیچی یاماموتو، نماینده سازمان ملل در افغانستان، در نشست خبری به مناسبت نشر این گزارش در مورد حمله اخیر بر تظاهرکنندگان جنبش روشنایی در دهمزنگ نیز اشاره کرد و گفت: «باوجودیکه داعش ادعای حمله به تظاهر کنندگان جنبش روشنایی را کرده است، اما منتظر نتیجه تحقیق مان در این مورد هستیم، تا بفهمیم عاملان حمله واقعا چه کسانی بوده اند».

اعضای جنبش روشنایی و خانواده قربانیان نیز از دولت انتقاد دارند که در تامین امنیت تظاهرات کودتاهی‌کرده است.

جنبش روشنایی به روز شنبه 2 اسد در اعتراض به فیصله حکومت در مورد مسیر انتقال خط برق 500 کیلوولت ترکمستان تظاهرات کرد.

حوالی ساعت 2 پس از چاشت آن روز صدای دو انفجار در جمع تظاهر کنندگان در میدان دهمزنگ شنیده شد.

یک حمله کننده انتحاری خود را در جمع تظاهر کنندگان منفجر کرد و یک حمله کننده دیگر پیش از آنکه واستکت انتحاری خود را منفجر کند از پا در آمد. گروه داعش مسوولیت این حمله انتحاری را به عهد گرفت.

در این حادثه بیش از 86 غیرنظامی جان باختند و 305 تن زخمی دیگر شدند.

مطالب مرتبط