مقام‌های محلی بادغیس: بزرگان این ولایت آثار باستانی را سرقت می‌کنند

شماری از مقام های محلی در بادغیس می گویند که بزرگان محلی این ولایت در غرب افغانستان آثار باستانی را به وسیله جنگ‌جویان مسلح سرقت می‌کنند.eeee

به گزارش افق،احسان‌الله سروریار، رئیس اطلاعات فرهنگ ولایت بادغیس گفته است؛ منطقه ای که آثار باستانی از آنجا سرقت می‌شود در کنترول شورشیان طالب قرار دارد.

به گفته او، بزرگان محلی همراه با مخالفان مسلح دولت آثار باستانی ولایت بادغیس را سرقت کرده و به کشورهای خارجی منتقل می‌کنند.

رئیس اطلاعات فرهنگ بادغیس می گوید؛ یکی از چالش‌هایی که سد راه اداره فرهنگ این ولایت قرار دارد، عدم «ثبت و راجستر» آثار باستانی می‌باشد که این مشکلات را برای این اداره به بار آورده است.

او گفته است این موضوع سبب شده تا بسیاری از آثار باستانی ولایت بادغیس به کشورهای خارجی منتقل شود.

رئیس اداره فرهنگ ولایت بادغیس تصریح می‌کند بیش‌ترین اماکن تاریخی این ولایت در قعله نریمان است که این قعله در ولسوالی‌های آبکمری، قادس موقعیت دارد.

به گفته او، یکی از چالش‌هایی دیگری که در ولایت بادغیس وجود دارد، اماکن تاریخی است که نگهداری آن از کنترول اداره فرهنگ این ولایت بیرون است.

آقای سروریار گفت که برای جلوگیری از سرقت آثار باستانی ولایت بادغیس کمیسیونی متشکل ار ارگان های امنیتی این ولایت ایجاد شده تا روی این موضوع کار کنند.

درهمین حال فیض محمد میرزا زاده معاون والی بادغیس ضمن رد سرقت آثار باستانی از این ولایت گفت که تا کنون این چنین گزارشی ثبت نشده‌است.

معاون والی بادغیس تصریح می‌کند در صورتی که این چنین موضوع مطرح باشد نیروهای امنیتی بایستی عاملان این قضیه را بازداشت کنند.

همچنین عبدالرووف تاج، فرمانده پلیس بادغیس می‌گوید از این موضوع اطلاعی ندارد و اگر گزارشی در پیوند به سرقت آثار باستانی در این ولایت برایش برسد، این مسئله را دنبال می‌کند.

آثار باستانی یکی از ارزش‌های کُهن افغانستان محسوب می‌شود. ولایت بادغیس درغرب کشور مناطق می‌باشد که آثار باستانی در برخی از جاهایش دیده شده است.

مطالب مرتبط