اشرف غنی: فهرستی از رهبران طالبان را در پاکستان تهیه می‌کنم

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفته است، برای تثبیت حضور رهبران طالبان در پاکستان فهرستی نام آنها را که در پاکستان به سر می‌برند تهیه می‌کند.

اشرف-غنی-احمدزی-۰۱۶

محمد اشرف غنی در گفتگو با خبرگزاری جیو گفته است : پاکستان برای تروریستان پناهگاه  و آموزش می‌دهد و این یک چالش بزرگ برای این کشور است.

او در این گفتگو گفته است برای تثبیت حضور رهبران طالبان در پاکستان می‌تواند یک فهرستی از نام آنها را تهیه کند.

آقای غنی در مورد ادعای پاکستان که افغانستان را متهم می‌کند از ملا فضل‌الله رهبر طالبان پاکستانی حمایت می‌کند، گفته است: این ادعای پاکستان درست نیست. تاکنون فضل الله یازده بار توسط نیروهای امنیتی افغانستان مورد حمله قرار گرفته است اما پاکستان بیاید روشن که کند که برای یکبار بر رهبران طالبان افغانستان مانند ملا منصور و ملاعمر و یا  رهبران فعلی این گروه حمله کرده است.

آقای غنی گفته است که ملا منصور وقتی در حمله‌ی در پاکستان کشته شد، پاسپورت آن کشور را داشته است.

محمد اشرف غنی، از شروع ریاست جمهوری خویش خواست که روابط خویش را با پاکستان بهبود سازد و همکاری این کشور  را برای شروع گفتگوهای صلح با طالبان، جلب کند. اما وقتی نشست‌های چهارجانبه جانبه صلح به نتیجه نرسید و حکومت پاکستان به وعده‌هایی که در این نشست‌ها داده بود که طالبان را به میز مذاکره حاضر می‌سازد و مراکز آموزشی آنها را تعطیل می‌کند، عمل نکرد. از آن پس موضع اشرف غنی نسبت به پاکستان تغییر کرد و در اجلاس وارسا به طور جدی مطرح نمود که پاکستان میان ترورستان تفکیک قایل است و از طالبان در مقابل دولت افغانستان حمایت می‌کند.

مطالب مرتبط