تظاهرات جنبش روشنایی برگزار شد

صدها تن از شهروندان کابل برای اعتراض به گذشتن لین برق 500 کیلووات دولت ترکمنستان از راه سالنگ‌ها، امروز به جاده‌های کابل ریختند و قرار است تا ارگ ریاست جمهوری راه‌پیمایی خود را ادامه دهند.

13735211_830783870389608_1022069325_n

این اعتراض‌کنندگان که تحت نام «جنبش روشنایی» خواستار گذشتن لین برق توتاپ از ولایت بامیان بودند، امروز دست به تظاهرات زدند.

لین برق 500 کیلووات توتاپ، پروژه‌ای است که قرار است برق واردارتی را به ولایت‌های جنوبی افغانستان ببرد، اما اعضای جنبش روشنایی بر سر مسیر این برق اعتراض کردند و می‌گویند گذشتن این لین برق از مسیر سالنگ بی‌عدالتی‌ای است که دولت افغانستان بر باشندگان مناطق مرکزی روا می‌دارد.

از دید این معترضین لین برق توتاپ باید از ولایت بامیان عبور کرده و به کابل برسد.

منابع مالی این پروژه از سوی بانک انکشاف آسیایی تأمین می‌شود و این برق از کشور ترکمنستان وارد افغانستان خواهد شد.

گفتنی‌ست این دومین باری است که اعضای جنبش روشنایی دست به تظاهرات می‌زنند. چندی پیش نیز این جنبش دست به اعتراض گسترده‌ای زده بود.

این بار نیز دولت افغانستان به‌خاطر مسایل امنیتی، جاده‌های منتهی به ارگ ریاست جمهوری را توسط کانتینر بسته است و پولیس ضدشورش و اطفائیه نیز در ساحه دیده می‌شوند.

این در حالی‌ست که دو روز پیش تعدادی از مقامات ارشد حکومت افغانستان به‌شمول معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی، با معترضین دیدار کردند. اما گویا این دیدارها و مذاکرات نتیجه‌ای را در پی نداشته است.

شب گذشته اطلاعاتی مبنی بر به توافق رسیدن جنبش روشنایی و دولت افغانستان دست به دست می‌شد، اما سران جنبش این گفته‌ها را رد کرده و امروز به جاده‌ها آمدند.

گفتنی‌ست این تظاهرات هم اکنون در جریان است و تعداد شرکت کنندگان هر لحظه افزایش می‌یابد.

مطالب مرتبط