داعش نابود نشد آقای رئیس جمهور!

نا امنی‌های اخیر در برخی ولایات شرقی کشور، پای رئیس جمهوری افغانستان را به ولایت آشوب زده‌ی ننگرهار کشانید. پس از طالبان، داعش مخوف‌ترین گروه تروریستی است که در افغانستان نیز، جایگاه خودش را پیدا کرده است. حضور این گروه در افغانستان، عمدتاً در شرق متمرکز است و ولسوالی اچین ولایت ننگرهار خواستگاه اصلی این نیروها قلمداد می‌شود.

daesh4
آقای غنی در 25 ماه جاری در یک سفر رسمی به ولایت ننگرهار به نیروهای امنیتی بخصوص لشکر ۲۰۱ سیلاب مستقر در ولایت ننگرهار دستور داد تا در یک هفته، داعش را نابود کنند.

آقای غنی در 25 سرطان در یک سفر رسمی به ولایت ننگرهار به نیروهای امنیتی بخصوص لشکر ۲۰۱ سیلاب مستقر در ولایت ننگرهار دستور داد تا در یک هفته، داعش را نابود کند.

آقای غنی در دیدار با نیروهای امنیتی کشور در ولایت ننگرهار سخن می‌گفت که دشمنان افغانستان نمی‌توانند در جنگ پیروز شوند؛ جنگ و نبرد تنگاتنگ‌ نیروهای امنیتی کشور با گروه های تروریستی در افغانستان بیش از یک دهه است که جریان دارد. جنگی که گفته می‌شود از بیرون کشور مدیریت می‌شود.

داعش بیش از یک‌سال است که در افغانستان بسترش را پهن کرده و در خیلی از موارد حملات‌ مرگباری را نیز سازماندهی کرده است.

چندی قبل مقام‌های محلی ولایت ننگرهار گفته بودند که در درگیری های خونین میان نیروهای امینتی و افراد وابسته به داعش، نزدیک به 150 نفر کشته شده اند. سلیم قندوزی والی ننگرهار اعلام کرده بود که مراکز و پوسته‌های پلیس نیز به تصرف گروه داعش در آمدند که به زودی از کنترول این گروه خارج خواهد شد.

چندی پیش نیز، ظاهرقدیر معاون دوم مجلس نمایندگان افغانستان در نشست عمومی این مجلس گفت که دولت در امر مبارزه و سرکوب گروه داعش در افغانستان هیچ دستاوردی ندارد. او افزود تا کنون هیچ یک از محل‌های بود و باش افراد داعش در کشور از نزد آنان پس گرفته نشده است.

ظاهر قدیر، حکومت را سخت به انتقاد گرفت و حتی خیلی از گفته های دولت در زمینه پیشروی در قلمرو داعش  را کذب محض خواند.

داعش در افغانستان اکنون یه یک هسته خطرناک تبدیل شده است؛ هرچندمقام‌های امنیتی و دفاعی کشور فعالیت‌های این گروه در افغانستان را ضعیف و قابل مهار می‌خوانند.

گروه داعش در پانزدهم اکتبر 2006 میلادی و پس از نشست شماری از گروه‌های مسلح در عراق شکل گرفت. دراین نشست، ابوعمر البغدادی به ‌عنوان سرکرده آن تعیین شد. این گروه از زمان تشکیل‌ش عملیات و حملات تروریستی بسیاری را در عراق و خاورمیانه و حتی اروپا برعهده گرفته است. پس از کشته شدن ابوعمرالبغدادی در 19 آوریل 2010 ابوبکر البغدادی، به‌عنوان جایگزین وی معرفی شد. با روی کار آمدن ابوبکر البغدادی، دامنه عملیات و حملات این گروه تروریستی وسعت گرفت و همزمان با آغاز بحران در سوریه، شاخه‌های این گروه در سوریه نیز وارد جنگ علیه دولت بشار اسد شدند.

اکنون از تاریخ تولد داعش در عراق ده سال می‌گذرد و این گروه پایگاه‌های نظامی زیادی را در دست دارد و عملا  درعراق و سوریه علیه چند کشور پُر قدرت در حال نبرد است.

اگر یک مقایسه بین نیروهای امنیتی افغان و ارتش عراق بکنیم به این نتیجه می‌رسیم که سرکوب داعش در افغانستان نیاز به زمان زیاد و تجهیزات پیشرفته نظامی دارد که تا هنوز هم، نیروهای افغانستان از این امکانات برخوردار نشده است. ارتش عراق بر‌ علاوه‌ی مستشاران ایرانی سپاه قدس و ایتلاف ضد داعش به ‌رهبری امریکا  بعد از چندین سال هنوز نتوانسنه قدرت داعش در عراق را تضعیف کند و عملا چندین شهر بزرگ این کشور در کنترول جنگجویان این گروه است .

1931245_912283768847866_7550092775049092980_n

تحولات امنیتی اخیر در افغانستان دچار یک تضاد و پیچیدگی گسترده‌ای شده است که ابعاد خیلی وسیعی را در برمی گیرد و تحلیل و بررسی اش نیز کار چنان ساده ا‌ی نیست. داعش در اوایل حضورش در افغانستان با جذب نیرو، عملا خود را با مخالفت های گسترده طالبان مواجه ساخت. این مخالفت ها دیری نگذشت که دوطرف را وارد میادین جنگ و درگیری کرد و هر دو طرف شاهد ضربات مهلک بر پیکره گروه های شان بودند.

بدون تردید داعش در شرق افغانستان زودتر از آن‌چه انتظار می‌رفت وارد عمل شد. تسخیر و تسلط بر روستاهای دور افتاده در ننگرهار، رویارویی با نظامیان دولت و از سوی دیگر جبهه گیری تند و تنش زا با نیروهای عبدالقدیر همه و همه گواهی است بر قدرت و حضور گسترده این گروه در مناطق شرقی کشور.

داعش در اواخر سال 1393 با اعلام اسامی شورای 12 نفره فرماندهی ولایت خراسان که شامل پاکستان، افغانستان، شرق ایران، پنج کشور آسیای مرکزی و شرق چین و شمال غربی هند است. رسما در قلمرو افغانستان اعلام موجودیت کرد.

بدون شک نظامیان کشور در بعضی از مناطق، خیلی زود وارد عمل شدند و فرماندهان با نام‌ و نشان این گروه  را کشورکشتند. از دست دادن فرماندهان ارشد این گروه در حالی که این گروه تازه در حال انعقاد نطفه اش در کشور بود شکست سنگین و شکننده‌ای محسوب می‌شود. با آن هم حضور داعش به‌عنوان یک گروه خطرناک تروریستی یک تهدید جدی تلقی می‌شود.

متاسفانه در اوایل ظهور داعش در کشورحضور این گروه از سوی نظام جدی گرفته نشد. فرماندهان ناتو نیز هر از گاهی خبر یارگیری داعش در شرق کشور را اعلام می‌کردند اما گزینه خنثی سازی و سرکوب این گروه تروریستی روی میز وزارت دفاع و داخله و حتی ناتو گذاشته نشد. این به این معناست که در ابتدا ضربه های مهلک به هسته و ریشه این گروه در افغانستان زده نشد.

بعد از خانه سازی داعش در ولایات شرقی افغانستان، نخبگان سیاسی و رسانه‌ای کشور نسبت به آینده صلح و ثبات دایمی دچار تردید های جدی شدند. ورود داعش  به بخش‌هایی از افغانستان خصوصا ولایت‌های کوهستانی شرقی مثل ننگرهار که  داعش در زمان اندکی پس از ورودش رادیو خلافت را راه اندازی کرد این امر به‌خودی خود گفتگوهای صلح با طالبان را نیز نا امید کننده جلوه داد.

اما شاید این سوال در ذهن خیلی‌ها خطور کند که پرسش رئیس جمهور از مردم مبنی براینکه آیا داعش با مردم افغانستان سنخیتی دارد یا نه؟ آیا در سوریه و عراق و حتی فرانسه هم مطرح می شود یا خیر؟ بدون شک همه می‌دانیم که تروریستان در ابتدای کارشان، به کشورهایی پناه می‌گیرند که ساکنان آن از نبود امنیت رنج می‌برند. بنا براین این‌که مردم افغانستان با گروه های تروریستی مثل داعش نسبتی دارد یا نه مردود و سوال کاملا پیش پا افتاده ای است.

بدون شک آن‌چه از صحبت‌های آقای غنی در ننگرهار انتظارمی رفت، جنبه واقعی به خود نگرفت. این‌که گلیم داعش در چند روز اندک از شرق کشور جمع می‌شود بیشتر به یک رویای دور دست می‌ماند. از سوی دیگر آقای غنی خیلی دیر به این نکته پی برده است که داعش را در شرق سرکوب کند.اکنون داعش در چندین ولایت دیگر حضورش را دوام می‌دهد و در حال جذب نیرو است واز سوی دیگر خبرهایی منتشر می‌شوند که در بعضی ولایات طالبان با داعش بیعت کرده اند.

ممکن است تا کنون، داعش از کشورهای محدودی تجهیزات نظامی و امکانات مالی دریافت می‌کرده است ولی بیعت با طالبان ممکن است منابع تمویل این گروه را گسترش ‌دهد.

 

مطالب مرتبط