ترکیه؛ سریال تصفیه ارتش ادامه دارد

براساس گزارش‌ها، پس از کودتای نا فرجام جمعه شب در ترکیه بخش عظیمی از این کودتاچیان مقامات بلندرتبه ا‌ی بودند که در دستگاه های مهم دولتی کار می‌کردند و اکنون بازداشت شده اند.

وزارت داخله ترکیه اعلام کرده که دولت این کشور درادامه اقدامات پس از سرکوب کودتاچیان، حدود هشت هزار نفر از نیروهای پلیس این کشور را در سراسر کشور از کار برکنار کرده است.
وزارت داخله ترکیه اعلام کرده که دولت این کشور در ادامه اقدامات پس از سرکوب کودتاچیان، حدود هشت هزار نفر از نیروهای پلیس این کشور را در سراسر کشور از کار برکنار کرده است.

وزارت داخله ترکیه اعلام کرده که دولت این کشور در ادامه اقدامات پس از سرکوب کودتاچیان، حدود هشت هزار نفر از نیروهای پلیس این کشور را در سراسر کشور از کار برکنار کرده است.

همچنین گزارش‌ها می‎‌رساند که بعد از کودتای جمعه شب بیش از صد جنرال و فرمانده ارتش این کشور باز داشت شده اند.

روزنامه «حریت» ترکیه روز دوشنبه ۲۸سرطان با درج این خبر نوشت که در میان افراد برکنارشده چندتن از اعضای ارشد نیروی پلیس ترکیه نیز به چشم می‌خورند.

تصاویری که در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود نیز نشان می‌دهد که در میان افراد دستگیر شده چهره های سرشناس نظامی این کشور نیز حضور دارند.

از سوی دیگر دولت اردوغان 30 تا 50 تن از مقامات ارشد اداری این کشور را در پی کودتای نافرجام، برکنار کرد است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گزارش می‌دهد که روز دوشنبه دست‌کم ۱۸۰۰ نفر از نیروهای ویژه ارتش ترکیه از مناطق مختلف این کشور به استانبول منتقل شده‌اند و «تجهیزات ویژه‌ای» نیز به این شهر آورده شده‌است.

شهردار استانبول نیز با اعلام وضعیت اضطراری دستور داده‌است هر هلی‌کوپتری را که بدون اجازه بر فراز این شهر پرواز کند ساقط کنند.

ترکیه 81 ولایت دارد که در کودتای جمعه شب، بیشترین درگیری ها در دو ولایت استانبول و آنکارا متمرکز بود.

مقامات ترک در روزهای اولیه پس از سرکوب کودتا، در این ارتباط از دستگیری بیش از 6 هزار نفر خبر دادند.

در همین حال خبر می‌رسد که بیش از ۲۰ شرکت مرتبط با فتح‌الله گولن، رقیب سیاسی رجب طیب اردوغان، در روزهای اخیر با سرکوب دولتی مواجه شده‌اند که «بانک آسیا»، و برخی رسانه‌های اپوزیسیون نیز در میان آنها هستند.

دولت اردوغان فتح‌الله گولن، روحانی مقیم امریکا، را در برنامه‌ریزی برای کودتای نافرجام دخیل می‌داند، اتهامی که آقای گولن آن را رد کرده است.

باز داشت ها در ترکیه پس از کودتای نا فرجام با واکنش های تند گسترده‌ی بین المللی روبرو شده است خبرگزاری رویترز گزارش داده است، فدریکا موگرینی، مسئول امور خارجه اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفت که تحولات اخیر نباید از سوی دولت اردوغان به عنوان «بهانه‌ای» برای کنار گذاشتن حاکمیت قانون استفاده شود.

روز گذشته، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در پیوند به دستگیری های اخیر در ترکیه اعلام کرده که دولت اردوغان نباید از این رویداد به عنوان یک چک سفید برای سرکوب مخالفین استفاده کند.

به نظرمی رسد کودتای نافرجام در ترکیه ابعاد پیچیده ای به خود می گیرد. دیروز محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مجلس نمایندگان ایران ازافشای خبرهای محرم درمورد کودتای ترکیه خبر داده بود.

هنوز هیچ سرنخی از افشای عاملان کودتا در ترکیه توسط جواد ظریف به رسانه درز نکرده است.

ویکی‌لیکس، وب‌سایت افشاگر اسناد مختلف، روز دوشنبه در یک پیام توئیتری نوشت که قصد دارد اسنادی را در مورد ساختار قدرت در ترکیه «افشا کند.»

در این پیام آمده‌است: «برای نبرد آماده شوید زیرا ما قرار است ۱۰۰ هزار سند در مورد ساختار قدرت سیاسی ترکیه افشا کنیم.»

در تظاهرات که دیروز به حمایت از دولت رجب طیب اردوغان در خیابان‌های ترکیه به راه افتاده بود شعارهایی سرداده شد که عاملین کودتا را اعدام کنید.

به نظر می رسد که واکنش آقای اردوغان و نخست وزیر این کشور در مورد خواسته های مردم نیزمثبت است اما، اروپایی هشدار داده اند که اگر دولت ترکیه به فکر اعدام مخالفان باشد، مذاکرات با این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپایی دیگر برگزار نخواهد شد.

مطالب مرتبط