پدر و شوهر؛ متهمان آتش‌زدن زهرا

روز گذشته، مسئولان شفاخانه استقلال در کابل اعلام کردند که زهرا، دختری که به دلیل خشونت‌های فامیلی در ولایت غور به آتش کشیده شده بود، در این شفاخانه جان داده است.

13770347_503333373196183_2574535941220632844_n

زهرا، دختری 14 ساله، اهل ولایت غور است که به بد داده شده بود.

پدر این دختر، زمانی‌که زهرا فقط 11 سال سن داشته است، به دلیل فلج بودن مادر زهرا، به دنبال یک زن دیگر برای خود بوده است و چون توان پرداخت طویانه (هزینه عروسی) را نداشته است، دو دخترش را در بدل شش‌صد هزار افغانی به خویشاوندان خانم جدیدش به عقد و نکاح در می‌آورد.

خانواده شوهر زهرا از وی به‌عنوان یک برده‌ی خریده شده کار گرفته و همواره او را وادار به انجام کارهای کارهای شاقه ( ِگل‌کاری و ساختمان سازی) می‌کرده است.

زهرا، همواره از ظلم و ستم خانواده شوهرش نزد پدرش شکایت می‌کرده است و پدر زهرا نیز از نهادهای امنیتی و قضایی خواهان کمک کرده بوده است اما به دلیل نفوذ خانواده شوهر زهرا با آن نهادها هیچ‌گونه کمکی برای نجات زهرا نکرده است.

پدر زهرا می‌گوید بارها به نهادهای امنیتی و شورای ولایتی، ولایت غور عریضه خود را برده است و از قوماندان امنیه این ولایت خواهان کمک شده است، اما قوماندان امنیه حتا عریضه آنها را نپذیرفته است.

روز گذشته، جسد نیمه‌جان زهرا که گفته می‌شود چهار ماهه حمل نیز داشته است، با 90 درصد سوختگی به شفاخانه استقلال انتقال داده می‌شود، اما به دلیل سوختگی زیاد زهرا، جان می‌بازد.

پدر زهرا، خانواده شوهر وی را عامل سوختاندن دخترش می‌دانند و از دولت خواهان دادخواهی برای زهرا است. اما خانواده شوهر زهرا این ادعای پدر زهرا را رد می‌کنند و می‌گویند: زهرا خودسوزی کرده است.

ولایت غور، از جمله ولایت‌هایی است که گزارش خشونت علیه زنان از آن بسیار شنیده می‌شود. رخشانه، دختر قربانی دیگری بود که در ولایت غور به حکم محکمه صحرایی، سنگسار شد.

این در حالی‌ست که همواره نهادهای حقوقی به‌خصوص کمیسیون مستقل حقوق بشر و وزارت امور زنان، این اعمال را تقیبح کرده و با دایرکردن سمینار و برنامه‌های آموزشی درصدد آموزش حقوق بشر و جلوگیری از خشونت علیه زنان هستند.

روز گذشته نیز نشستی از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به منظور جلوگیری از ازدواج‌های زیر سن برگزار شده بود. خانم سیما سمر، رییس این کمیسیون با ابراز نگرانی از افزایش ازدواج‌های زیر سن در کشور گفته است که خود ازدواج زیر سن یک نوع تَخَتی از قانون می‌باشد.

خانم سمر در این نشست از دولت‌مردان و نهادهای ذیربط انتقاد کرده و گفت، دولت هیچ سیاستی در مورد جلوگیری از ازدواج‌های زیر سن در کشور ندارد.

عده‌ای از فعالان مدنی نیز امروز در کابل برای دادخواهی از قتل زهرا در پارک علاوالدین، خیمه‌ی دادخواهی برپا کردند.

 

مطالب مرتبط