بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از حضور میلیونی مردم افغانستان در انتخابات ابراز خرسندی کرد

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد  شرکت میلیونی مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری و وشورای ولایتی کشور در روز شنبه را نشانه شهامت و عزم راسخ مردم افغانستان برای رسیدن به دمکراسی و آزادی های اجتماعی توصیف کرد.

به گزارش افق بان کی مون روز دوشنبه ۷ اپریل ۲۰۱۴  با صدور بیانیه ای تصریح کرد

حضور میلیون ها زن و مرد افغان در پای صندوق های رای گواه شهامت و عزم راسخ آنان برای دستیابی به حقوق حقه خود می باشد.

این بیانیه می افزاید انتخابات اخیر گام تازه ای از سوی زنان افغانی برای دستیابی به جایگاه واقعی خود در جامعه و برخورداری از حقوق مساوی با مردان به شمار می رود.

بان کی مون از تلاش نیروهای امنیت ملی افغانستان به منظور حفظ امنیت و جلوگیری ازاعتشاشات در جریان برگزاری این انتخابات قدردانی نمود و از مردم افغانستان  خواست با حمایت گسترده از نهادهای انتخاباتی ادامه دهند تا از حصول نتایج عادلانه در رای گیری ها اطمینان حاصل نمایند.

یان کوبیش نماینده ویژه بان کی مون در افغانستان نیز روز شنبه پس از اتمام رای گیری ها با انتشار بیانیه ای صبوری و استقامت مردم و نیروهای امنیتی افغانستان را ستود و برای آنان در مسیر دستیابی به دمکراسی آروزی موفقیت و سربلندی کرد.

کوبیش در این بیانیه گفته است که مردم افغان با استقامت در مقابل تهدید نیروهای طالبان و انتظار در صف های طولانی رای گیری در شرایط جوی نامناسب نشان دادند که به دنبال تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود هستند.

بنا بر آخرین آمار ها هفت میلیون نفر از زنان و مردان افغان در انتخابات شنبه گذشته  کشور شرکت کردند.

در میان هشت نامزدی که در این انتخابات رقابت داشتند نام اشرف غنی احمد زی  وزیر مالیه اسبق آفغانستان که تحصلات خود را در آمریکا به پایان رسانده و مدتی با بانک جهانی همکاری کرده در ردیف سه رقیب پیشرو در این رقابت ها دیده می شود.

دومین نامزد نیرومند این انتخابات زلمی رسول است که از حمایت کامل حامد کرزای رییس جمهور فعلی کشور برخوردار است.

سومین نامزد ی که در ردیف اول این رقابت ها قراردارد عبدالله عبدالله است که در انتخابات سال 2009 به رقابت با حامد کرزی خود را نامزد کرد و در نهایت بازنده شد .

مطالب مرتبط